– Vi gör det här för att öka kundnyttan. Vi går från oplanerade besök till fler bokade besök för att höja kvaliteten i vårt möte med våra kunder, berättar Anders Hahlin, arbetsförmedlingschef i Södra Lappland i ett pressmeddelande.
– Vi kommer också att använda tid och resurser till att vara ute hos arbetsgivare i större utsträckning. Vi kommer också att kunna stötta allt fler personer som har det svårt att komma in på arbetsmarknaden, säger Anders Eriksson, arbetsförmedlingschef i Skellefteå Norsjö.
Bemanningen på de berörda kontoren ska inte minska.
Kontoren i Skellefteå, Lycksele, Vilhelmina och Umeå kommer också i fortsättningen att vara öppna för spontana besök. Kontoret i Umeå minskar dock sina öppettider.
Arbetssökande med e-legitimation kan numera skriva in sig vid Arbetsförmedlingen på webben och samtidigt boka tid för ett personligt besök vid kontoret. Från och med den 2 maj kan också en arbetssökande välja att få sitt stöd genom Arbetsförmedlingens Kundtjänst. Det är en rikstäckande funktion där kan man sköta alla kontakter på telefon eller via webben. Detsamma gäller alla arbetsgivare, som också kan få hjälp med sina rekryteringar på distans.
– Den digitala utvecklingen gör att Arbetsförmedlingens kunder i större utsträckning kan välja den kontaktväg som passar dem bäst, menar Carola Larsson, arbetsförmedlingschef i Umeåregionen.