– Nu kommer det att dröja 40 år innan nästa spårbyte, konstaterar Per Lindmark, projektledare på Trafikverket i ett pressmeddelande.
Eftersom spåret var slitet påbörjades byte av spåret 2014 längs sträckan. Spårbytet utfördes med spårbyteståg, som tillåter en hög kapacitet med minsta möjliga inverkan på tågtrafiken. Spårbytena genomfördes på natten och varje natt fick cirka en kilometer järnväg ett nytt spår.
– Trots ett omfattande projekt har allt gått bra och snabbt. Vi har haft stort fokus på säkerheten vid arbetet. Riskerna är många på en så extrem arbetsplats, nattarbete veckor i sträck med tunga spårbundna maskiner. Vår riskhantering tillsammans med entreprenören har varit framgångsrikt när det gäller att skapa en säker arbetsmiljö, säger en nöjd Per Lindmark.
270 000 stycken slipers har använts och 320 000 meter räl har placerats till en vikt av 19 200 ton.
120 000 kubikmeter makadam har körts ut till spårbytet.