”Alla är vinnare om småföretagandet i länet ökar”

Det är stora skillnader mellan kommunerna i Norrbotten när det kommer till andelen småföretagare. "En avgörande punkt är hur dialogen mellan näringslivet och kommunerna är” säger Jenny Frank, projektledare och regionsamordnare Företagarna Norrbotten.

Jenny Frank, Företagarna Norrbotten

Jenny Frank, Företagarna Norrbotten

Foto: Daniel Holmgren

Ekonomi, näringsliv & finans2021-04-27 12:53

Norrbotten har en helt annan mix av skatteintäkter från småföretagare kontra offentlig sektor än övriga Sverige, visar en ny rapport från Företagarna. Vi har fördjupat oss i vad detta innebär tillsammans med Jenny Frank, projektledare och regionsamordnare Företagarna Norrbotten. 

Vad är dina reflektioner på rapporten gällande småföretagare som skatteinbetalare/välfärdsskapare, specifikt för oss här i Norr?

– Det är stora skillnader mellan kommunerna. Vi ser i rapporten att Arjeplog, Arvidsjaur, Övertorneå och Haparanda toppar listan över kommunala skatteintäkter från småföretagen i regionen medan Kiruna har störst andel skatteintäkter ifrån offentlig sektor. Det är inte så konstigt med kommuner som har så stora ytterligheter i sina näringsliv. Kiruna har statligt ägda LKAB, vilket är väldigt annorlunda jämfört med Arjeplog som inlandskommun utan några större statliga eller offentliga aktörer. Här bär småföretagen upp kommunen och blir än avgörande för tillväxten säger Jenny Frank och fortsätter:

– Luleå ligger på plats 277 i listan med 22 procent andel kommunala skatteintäkter från småföretagen och offentlig sektor har 34 procent. Det kan det finnas anledning att fundera över om den offentliga sektorn kan se över delar av sina verksamheter. Vilka uppdrag måste ligga under kommunal regi och hur arbetar kommunerna med att förenkla ex upphandling så att fler små företag kan lämna anbud?  

Vad behövs för att skapa ett bra klimat för småföretagare?

– Kommunerna behöver ha en öppen och bra dialog med sitt näringsliv – det stärker samhället. De ska inte glömma bort att 99 procent av företagen är småföretag med färre än 10 anställda. Här har man sällan en ekonomi eller HR-avdelning utan företagaren gör oftast allt jobb ensam. Då är det viktigt att det är enkelt att driva företag. Lokala politiker och tjänstemän måste ha kunskap om de lokala företagens betydelse, förståelse för företagares villkor och också målmedvetet arbeta för att ständigt förbättra och förenkla vardagen för företagare. 

Vilken/vilka kommuner tycker du är bra exempel?

– Arjeplogs siffror är ett bra och tydligt exempel där småföretagen står för 36 procent av de kommunala skatteintäkterna. Vi ser här hur småföretag kan bära upp en kommun. I mindre kommuner finns inte allting tillgängligt och många väljer eget företagande som ett sätt att förverkliga sina drömmar.  I Kiruna har småföretagen från hela regionen enorm betydelse eftersom många arbetar som underleverantörer till LKAB.  Dessa ska Kiruna kommun verkligen vårda för att Kiruna ska bli en plats som fler vill leva, verka och bo i. Då krävs mer än bara arbetstillfällen - om inte så får vi ”fly in- fly out medborgare” ofta från andra delar av landet som betalar skatt i sina hemkommuner. Många kommuner i regionen väljer att höja sin kommunala skattesats och avgifter för att täcka ökade kostnader i kommunen. Jag tror definitivt att det är helt fel väg att gå om man vill att fler ska välja Norrbotten, säger Jenny Frank. 

Om vi tittar framåt, på alla stora investeringar som görs i Norrbotten och Västerbotten – vad är viktigt om vi ser till alla småföretagare som krokar i expansionen?

– Största utmaningen för småföretagen med investeringarna i regionen kommer fortsatt vara kompetensförsörjningen. Det är viktigt att vi kan hitta bra, relevanta och snabba utbildningsmöjligheter för de människor som står utanför arbetsmarknaden. Här krävs också en lyhördhet för företagens direkta behov. När konkurrensen om arbetskraft hårdnar pressar det också löner uppåt vilket kan äventyra våra små företag då de inte kan konkurrera med lön på samma sätt som de stora företagen, avslutar Jenny Frank. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!