I sommar har Thomas Ljungblad nästan ljudlöst glidit omkring med sin velomobil, som kanske är den enda i Skellefteå. Och många har nog vänt sig om med förvånad blick, då han med sin raketliknande liggcykel har susat förbi.
– Folk ser förvånade ut men vinkar glatt. Det är kul!
Thomas berättar att det är ganska vanligt att färdas med velomobil ute i Europa.
– Den börjar bli allt vanligare även här i Sverige, framförallt söderut, säger han och fortsätter:
– Jag gillar att vistas i skog och mark och har gjort många långturer på cykel. Tidigare har jag cyklat mountainbike och flugit paramotor. Förra året började jag söka efter nya naturupplevelser. Då jag fick se en film om muskeldrivna fordon på nätet blev jag helt såld.
I mars förra året beställde Thomas en ny velomobil från Holland. Då den tillverkas för hand så är väntetiden upp till ett år.
– I höstas hörde en man från Finland av sig och skulle sälja sin nya velomobil. Jag slog till och köpte den istället trots att jag inte provsuttit i den. Det var lite spännande om jag skulle rymmas, skrattar Thomas.
Den brandgula velomobilen passade perfekt och transporterades hem till Drängsmark där Thomas bor tillsammans med sin fru Ida och dottern Mona.
– Mona tyckte att den var supercool och Ida hade nog mest hoppats på att den skulle ha varit pastellfärgad, säger Thomas och syftar på de berömda godisbilarna.
Under krigstiden var cykeln det viktigaste privata färdmedlet i landet. Anledningen var troligtvis bristen på bensin under andra världskriget. En önskan om frihet var stor och cykelbilen gjorde sin entré i Sverige. Även om det fanns intresse för muskeldrivna fordon så kunde den efter andra världskrigets slut, inte konkurrera med bilen. Nu är den återigen på spåret mot framtiden.
Då Thomas äntligen fått hem sin velomobil blev det några kortare turer. Med tiden blev det allt längre turer och en kväll packade Thomas sin velomobil med bland annat tältutrustning, för att bege sig till Järvträsk där han skulle träffa en kompis som var i Norrland på besök. Det blev en resa som skulle visa sig bli minst tre gånger så lång som han hade tänkt sig. Efter en natt i tält på Österjörns camping så bestämde han sig för att färden skulle gå mot Jörn, Kusfors, Norsjö, Bastuträsk och vidare mot Burträsk via Åsträsk.
– Jag betade av böljande landskap och skog, åkte runt sjöar och möttes av nyfikna blickar. Det blev också några trevliga pratstunder här och där. Känslan att färdas genom den tysta Norrlandsbygden, är fantastisk.
En velomobil har en enkel konstruktion och är en idealisk långtursvagn med rymligt bagageutrymme. Den är ett energieffektivt transportmedel som enbart drivs av muskelkraft. Inga kostnader för bränsle, skatt eller försäkring.
– Den är billig i drift. Efter inköpet är det enda som kostar, min egen energi.
Thomas modell kallas Quattrovelo plus. Den har fyra hjul med stötdämpare, är 11-växlad och väger 32 kilo. Medelhastigheten är cirka 30 kilometer i timmen.
– På raksträcka, bra asfalt och hemlängtan har jag kommit upp i en hastighet på 75 kilometer i timmen.
Thomas berättar att drömmen är att någon gång ge sig ut på äventyr, någonstans i Europa.
– Velomobilen är världens bekvämaste cykeltyp. Ett energieffektivt transportmedel att räkna med.