Boende i Drängsmark är upprörda över återkommande avbrott i vattentillförseln. Under förra veckan var byn utan vatten flertalet gånger.
Avbrotten kommer abrupt utan förvarning och pågår mellan 30 minuter upp till en timme.
Känslan i byn är att kommunen inte bryr sig. Vid flera tillfällen har boende ringt och klagat. Kommunen har vid upprepade tillfällen svarat att de har en pågående vattenläcka.
– Det vore fint att få veta varför vattnet försvinner. Att få veta i efterhand att den här gången var det något tekniskt och den här gången var det något annat, säger Madelene Stefansson, boende i Drängsmark.
Madelene Stefansson berättar att det händer flera gånger per år att vattnet försvinner utan att det står något på kommunens hemsida om att det är planerad eller tillfällig driftstörning. Nu för tiden går hon inte ens in och kollar, utan ringer direkt till kommunens journummer.
– Vi har haft en liten dunk med vatten stående i källaren, och har fyllt upp i frysen med petflaskor ifall det blir en längre period vi blir utan vatten. Eftersom vi har småbarn är det inte så kul att vara utan vatten, berättar Madelene Stefansson.
David Vernersson, chef för ledningsnät vatten på Skellefteå kommun, bekräftar att det finns en vattenläcka i Drängsmark. Läckan är dock inte orsaken till störningarna i byns vattentillförsel.
Istället handlar den senaste tidens avbrott om en nivågivare som inte har fungerat. Kommunen har känt till problemet ett par veckor, men inte lyckats lokalisera problemet då givaren inte skickade ut något larm.
I slutet av förra veckan byttes givaren, och vattentillförseln ska nu fungera normalt.
– Nu bör de inte ha något mer problem med vattnet, utan de som berörs när vi gräver för att laga vattenläckan kommer att få ett sms om det om de är uppkopplade mot vår tjänst, säger David Vernersson.
De boende i Drängsmark tycker att kommunen har varit dåliga på att informera. Stämmer det?
– Det kan bli ett överflöd av information som gör att folk blir stressade och känner att de måste åka hem och fylla vatten. Om det är övergående väljer vi att inte skicka ut något. Vi skickar bara ut information vid längre och planerade avbrott, säger David Vernersson.