Havsvatten kan bli nya batterier hos Northvolt

Northvolt har utvecklat ett nytt batteri som inte kräver de kritiska metallerna som alla konkurrerar om. Tanken är att de i första läget ska användas för energilagring av vind- och solkraft.

Andreas Haas arbetar med natriumjonprojektet för Northvolt.

Andreas Haas arbetar med natriumjonprojektet för Northvolt.

Foto: Northvolt/Martina Holmberg

Den stora omställningen2024-02-04 05:00

Norran har tidigare berättat om att vi, enligt Simon Michaux, professor i geometallurgi, inte hinner ställa om från oljeberoende till förnybar energi i tid. Det saknas både mineral och energi för att göra detta. Resultatet kan bli konkurrens om resurser, svält och försämrad vård. Det hävdar Michaux, som är professor vid The Geological Survey of Finland.

Han trycker på är att vi i dag inte kan lagra stora mängder förnybar energi för att använda när vinden inte blåser och solen inte skiner. För att skapa energi och lagring krävs också mycket mineral.

Enligt Simon Michaux krävs över 13 380 år av gruvbrytning för att få tillräckligt med litium för att producera den första generationens förnybar teknologi globalt. 

Konkurrens om råvaror har bland annat lett till att Northvolt tagit fram ett nytt batteri, som innehåller natrium. 

– Under de senaste åren har batteriteknologin utvecklats för att människor ska kunna köra bil längre. Vårt syfte har varit att titta på andra marknader, säger Andreas Haas, chef för natriumjonprogrammet på Northvolt.

Istället för att göra batterier till bilar av den nya teknologin har Northvolt riktat in sig på större batterier för energilagring, som kan placeras i stora containrar. Nackdelen med natriumjonbatterier är nämligen att de är mindre energitäta än litiumjonbatterier och kräver större utrymme. 

Fördelen är att de är billigare att producera än litiumjonbatterier och har lång livslängd. En annan viktig fördel är att natrium är mycket vanligt, särskilt i havsvatten. Det finns också överallt, till skillnad från litium.

Materialmässigt består natriumjonbatteriet av natrium, järn, kol och kväve. Och saknar ämnen som nickel, kobolt, litium och grafit. Därmed kan man få tag på material lokalt.

undefined
"Vi har även testat litiumjärnfosfatbatterier, men det hade ett för högt koldioxidavtryck. Och vi vill satsa på hållbarhet", säger Andreas Haas.

Hur ser möjligheterna ut i dag när det gäller att få tag på litium?

Andreas Haas säger att det inte är hans kunskapsområde men att deras affärsidé är att återvinna material. Sanna Bäckström, kommunikatör, tillägger:

– Vi jobbar med kritiska material och globalt och det är det alla jobbar med. Gruvdrift är en del av värdekedjan. Vi vill gå ifrån det så mycket som möjligt med hjälp av återvinning. Därför är natriumjonsatsningen ett sådant framsteg.

Enligt planen ska också den nya återvinningsanläggningen Revolt Ett driftsättas i år i Skellefteå.

Northvolt skriver att de planerar att bli de första som producerar denna batterityp industriellt och säljer den kommersiellt. Samtidigt är natriumjonteknologin inte ny och de är inte ensam om att jobba med detta. 

Bakom teknologin finns forskning av nobelpristagaren John B Goodenough och hans team.

– Vi plockade upp detta och löste några produktionsproblem, säger Andreas Haas.

Han tillägger:

– Natriumjonbatterier är ett brett fält. En del av konkurrenterna använder andra material, exempelvis nickel. De flesta har tagit halva steg mot den här teknologin och de flesta som arbetar med detta är kinesiska företag. 

undefined
Batterierna väger i dag 800 gram och är stora som en A5-sida.

De batterier Northvolt tagit fram är ännu inte klara för massproduktion. Slutprodukterna ska bli fem till tio gånger så stora.

– Vi jobbar redan på andra generationen av dessa batterier för användning inom andra marknader. Vi vill skala upp detta, säger han.

Hur lång tid tar det innan det finns i bilar?

– Det kommer att ta några år.

Parallellt finns även dotterbolaget Cuberg i USA som arbetar med en annan litiumteknologi för att utveckla batterier för flygsektorn.

– På så vis täcker vi tre marknader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!