I en lagerlokal i Renholmen, utanför Byske sker lektion i manöverkörning. Det är en ruggig, kall aprildag som fyra elever utför moment efter moment och Lotta instruerar. Manöverkörning innebär att ungdomarna bland annat kör mellan koner, tvärbromsar och skjutsar varandra. Momenten ska förbereda dem på att hantera ett fordon i trafiken.
– Det viktigaste är att de har kontroll på trafik, på fordonet och annat viktigt i en trafiksituation, förklarar Lotta Lundgren.
Hon säger att lokalen de hyr är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna utföra momenten.
Renholmen ligger lite drygt 4 mil norr om Skellefteå och Lotta och hennes medarbetare skjutsar ungdomarna till och från lokalen. Men hon säger att det är värt besväret då en inomhuslokal är värdefull.
– Vi har tidigare hållit till utomhus för manöverkörningen, på exempelvis parkeringar som dock försvinner nu när det byggs mycket i Skellefteå. På parkeringar vistas ju också andra trafikanter, säger hon och tillägger:
– Att vara på platser där andra trafikanter vistas tar även fokus från utbildningen och vi har vänt på varenda sten för att försöka hitta en lokal i Skellefteå för manöverkörning.
Kort sagt: Lagerlokalen hos Hyr idag i Renholmen gör skillnad och Lotta säger att hon kunnat beta av sina köer tack vare den.
– Vi har redan haft 47 personer på manöverkörning och lika många som väntar. Lokalen underlättar enormt mycket och vi hinner med utbildningarna innan det blir sommar.
De som gör manöverkörning det här passet är Theodor Stenman, Meja Andersson, Cornelia Pingi Avander och Sanna Roslund. Alla bor i samhällen utanför Skellefteå och ser fram emot att kunna ta sig till skolan och kompisar på egen hand – när de väl tagit AM-körkortet.
– Längtan att kunna ta sig iväg själv är stor, säger Cornelia Pingi Avander och tillägger att hon ska iväg och titta på en mopedbil samma eftermiddag. De säger också att AM-körkortet är en bra förberedelse inför B-körkortet och tycker manöverkörningen är bra.
– Det är bra för säkerhetens skull, säger Meja Andersson.
Utbildningen består av åtta timmar teori och fyra timmar praktik. De är uppdelade i två timmar manöverkörning, två timmar stadskörning.
Teoriprovet görs hos Trafikverket men då måste man ha fyllt 15 år.
– AM-körkortet innehåller inget körprov än. Det pratas om att förändra det men än finns inget sådant beslut, säger Lotta Lundgren.
Vi kommer in på mopedbilar och A-traktorer och Lotta säger att många andra trafikanter stör sig på dem.
– Ungdomarna måste kunna ta sig till olika platser. Jag har varit trafiklärare i 26 år och min erfarenhet är att unga som tagit AM-körkort har lättare för att ta B-körkortet sedan.
Är en 15-åring såpass mogen att hantera en mopedbil eller A-traktor på E4?
– Jag tycker ungdomarna sköter sig väldigt bra. Problemet är att vi andra trafikanter inte anpassar vår körning mot långsamtgående fordon. Sedan försöker jag få ungdomarna att tänka på vägvalet, välja alternativa vägar istället för E4, säger hon och tillägger:
– Alla måste ta ansvar i trafiken, inte bara ungdomar i A-traktorer och jag tycker det är bra att de får lära sig hantera trafik tidigt.