Stefan Lindqvist, vd, är självfallet mycket glad över beskedet som gavs i månadsskiftet januari/februari. Franke Futurums storsäljare har i dag rötterna tillbaka till 1996 – och nu ska efterföljarna komma.
– Bland annat kommer designen att ändras. I och med den här satsningen kommer vi att få en betydligt bättre flexibilitet i produktionen. Vi kommer att kunna anpassa oss mer och snabbare mot specifika kunder och köra kortare serier, säger Lindqvist.
– Det här handlar om en ganska stor del av det vi säljer, mer än hälften av det vi säljer sett till antal. Det är en ryggrad i vår produktion där vi får en investering i framtiden, fortsätter han.
Anpassar produkter
Stefan Lindqvist berättar vidare att satsningen underlättar kunddialogen.
– Våra kunder vill alltmer ha individuellt anpassade och designade produkter. Den här nya investeringen ger oss den möjligheten.
Det här är en fortsättning på satsningen på Byskefabriken som pågått de senaste åren.
Ny monteringsbana
Under våren 2017 investerade fabriken åtta miljoner kronor i en ny stansmaskin. Det är var så långt företagets största enskilda investering hittills under 2000-talet.
Under 2018 byggdes en helt ny monteringsbana där monteringen nu sker i form av en linje med en station för varje etapp, istället för att allt görs på samma plats av samma person.
– Större delen av vår montering kommer att göras på samma sätt framöver, men inte allt i produktionen passar för det.
Cobot på plats
Nyligen installerades dessutom företagets första cobot, en robot som kan stå och göra sitt arbete ute i produktionen utan att skyddas av staket.
– Vi kommer att göra en första utvärdering och testa den på på olika ställen i produktionen. Målsättningen är att ta in fler framöver. Vi tänker använda den där jobben är enkla och repetitiva, berättar Lindqvist.
Nästan rekordår
Franke Futurum gjorde ett rekordår 2017 då bolaget omsatte drygt 312 miljoner kronor.
– Vi nådde strax under 310 miljoner kronor under 2018. Vi har sett en lite vikande byggsektor som vi har påverkats lite grann av. Som helhet klarade vi fjolåret ganska bra, konstaterar Lindqvist.
Franke Futurum har tre ben att stå på, bygg, OEM (produkter som säljs under annans varumärke) och handel. De två förstnämnda är nästan dubbelt så stora som handelsbiten.