Elever i Byske skapade framtidens fläktar

Under fredagen nådde Exploratoriets satsning "Teknik på turné" Byskeskolan. Eleverna i årskurs fem, som deltog i en innovationsutmaning, hade då tidigare under sex lektioner skissat fram nya lösningar för köksfläktar.

Miljön visade sig vara ett genomgående fokus hos eleverna.

Miljön visade sig vara ett genomgående fokus hos eleverna.

Foto: Lars Westerlund

Byske2020-01-24 18:30
undefined
Aron Lundmark berättar hur Cosmicfläkten fungerar.

Eleverna i femman hade delat upp sig i sex grupper som med liv och lust gett sig in i köksfläktarnas värld. Nu fick de presentera sina idéer för Maria Bergmark, processledare och Thomas Löfgren, pedagog vid Exploratoriet, samt Susanne Sundberg, HR-chef på Franke Futurum i Byske som tillverkar köksfläktar.

Miljön visade sig vara ett genomgående fokus hos eleverna. Det handlar om fläktar drivna av allt från solceller till batterier och vätgas. En av lösningarna bestod även av en fläkt byggd i trä. Återvinning av värme var också en återkommande del i deras miljötänk.

undefined
Miljön visade sig vara ett genomgående fokus hos eleverna.

Nya lösningar som ersätter knappar fanns hos flera av grupperna. Genom att prata med hey Google kan fläktarna styras och i fläktarna finns det inbyggda skärmar där man läsa recept och det finns också musiksystem i dem.

En av lösningarna innehöll en inbyggd slev som kunde röra om i grytorna och med en annan lösning, Seizehanger, blir det möjligt att variera fläktens storlek. Att fläkten startar automatiskt när det börjar osa och stänger av när det inte osar längre hade också en grupp tagit fasta på.

– Jättehäftiga idéer som jag ska ta med mig till vår utvecklingsavdelning, säger Susanne Sundberg, som var mycket imponerad över elevernas kreativitet.

– Och vilka bra presentationer, fortsätter hon.

undefined
Nazanin Ahmadi, Byske, berättar om IQ-fläktens unika funktioner.

Susanne Sundberg berättar också att Franke Futurum före jul tog fram en ny fläktmodell där de lagt stort fokus på miljön.

– Bland annat har vi minskat ned storleken på paketen som används som emballage för fläktarna och så har vi arbetat mycket för att optimera draget i fläktarna, säger hon och passar på att bjuda in eleverna till ett studiebesök på fläktfabriken.

undefined
Thomas Löfgren, Maria Bergmark och Susanne Sundberg, granskar elevernas innovationslösningar.

När eleverna får frågan om hur de upplevt den innovativa processen är de helt eniga om att de lärt sig mycket av att arbeta tillsammans med att skapa en gemensam lösning.

– Innovationsutmaningen är möjlig att boka för femte- och åttondeklasser. Med den vill vi öppna det kreativa sinnet och leda eleverna genom innovationsprocessens fem steg – starta, idé, research, design och presentation, berättar Maria Bergmark.

undefined
Maria Bergmark delar ut ett innovationsdilom till Saga Lindgren, Tilda Dahlgren och Kajsa Lundquist.

Inspiration till den här satsningen har Exploratoriet bland annat fått från Tekniska Museet i Stockholm som kör en Maker Tour-buss i områden som sällan besöker museet. Exploratoriet har också en egen buss som är sprängfylld med tekniska prylar och skolprogram med teknik i fokus. Under tre terminer kommer de att besöka skolor utanför stan och i Norsjö

– Och vi genomför också en mängd andra aktiviteter, förutom innovationsutmaningen, på skolorna, säger Thomas Löfgren.

undefined
Maria Bergmark och Thomas Löfgren vid Exploratoriets teknikbuss.

För att genomföra Teknik på turné har Exploratoriet fått ekonomiskt stöd från Leader Skellefteå Älvdal och Jordbruksverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!