Vägarna sträcker sig mellan Bygdsiljum och Lidsjön, cirka en mil. I Lidsjön kommer man till väg 364, som går från Burträsk till Umeå.
Sträckan har mycket tung trafik, eftersom den normalt används för transporter till Martinsons.
Men sedan 26 mars har den varit stängd för tung trafik, och cirka 30 timmerbilar per dygn körs nu ett alternativt stråk via Åkullsjön.
– Omvägen blir som längst två mil, säger Maja Öberg, logistikchef på Holmen Skog.
– Men problemet är inte bara avståndet. Omvägen har också fler backar och fler hastighetsbegränsningar som gör att körningarna blir dyrare.
Hon säger att det kommit klagomål från byarna runt Åkullsjön över att det blivit ökad trafik.
– Det har vi förståelse för och vi hoppas att snart få återgå till ordinarie rutt.
Anledningen till att tung trafik förbjudits är att väg 724/728 är i osedvanligt dåligt skick.
Klara Robertsson, Bygdsiljum, säger att vägen länge varit dålig, men att det blev värre i höstas.
– Efter ett skyfall rasade en bro på vägen till Åkullsjön, och då började även flisbilarna köra på vår väg. De kör annars stråket över Åkullsjön och Botsmark.
Med både timmerbilar och flisbilar på samma grusväg blev den snabbt sämre och Klara säger att bybor började ringa och begära åtgärder.
Så kom vintern och problemen var tillfälligt över. Men nu har ojämnheter och hål kommit fram igen.
Klara Robertsson säger att vägen är det ständiga samtalsämnet bland bybor och att många brukar ringa trafikverket och klaga.
– Vi blir ofta lovade att något ska göras, men inget händer.
Nybliven ansvarig för driftsområde södra är Lotta Isaksson.
– Jag har hört att det är klagomål och förra veckan var jag där och körde. Då var vägen nyligen sladdad och var ganska bra.
– Nu får vi se hur det artar sig när vägarna börjar torka upp och tjälen går ur jorden.
Vägen ingår inte i sommarens underhållsplan, så om den ska grusas måste det prioriteras in, och det är inget Lotta Isaksson vill lova nu.
På lång sikt kan dock boende i Bygdsiljum, Välvsjön, Rönnliden och Backviken glädja sig åt en större renovering. Det kallas bärighetsåtgärder, och ansvarig är Jenny Keskitalo på trafikverket i Luleå.
Hon berättar att sträckan mellan Bygdsiljum och Lidsjön är planerad år 2024. Men hon påpekar att trafikverkets planering revideras varje år efter hur mycket pengar man får. Så hon vill inte ge några definitiva löften.