En förutsättning för en ny gång- och cykelväg är en vägplan där det ska framgå hur vägen ska utformas, vilka skyddsåtgärder och försiktighetsmått som ska vidtas, samt vilken mark som behöver tas i anspråk för vägprojektet.
– Trafikverket måste i första hand ta fram en vägplan och vi har fört diskussioner med Region Västerbotten och Skellefteå kommun där vi meddelat att det krävs medel till detta, säger Linda Stenlund och tillägger:
– Innan vi kan lämna in en vägplan måste båda själva planen och hela produktionen finansieras. När vi har fått klarhet i att det finns medel till produktion kan vi göra en fastställelse.
Det är Trafikverket som utför åtgärderna på länsvägar och i länstransportplanen planerar man in vilka åtgärder som behövs.
– Det är ett samspel och det är Region Västerbotten som prioriterar vilka åtgärder som ska göras på vägarna. Regionen tar även besluten, säger hon.
Hur kan eran kalkyl för vägen hamna på 19,8 miljoner kronor för en sträcka på 1600 m?
– Att genomföra en vägplan är kostsamt och det är dyrt att bygga en cykelväg.
En annan aspekt som kan göra att cykelvägen dröjer ytterligare är att behovet av gång- och cykelvägar i regionen är generellt stort.
– Vi får in väldigt många ärenden där människor efterfrågar sådana vägar. Det är svårt för oss att möta den enorma efterfrågan som det ser ut just nu.