2017 startade Lars Martinsons engagemang för en cykelbana i Bygdsiljum. Då var han vd för Martinsons och förhoppningen med förslaget var att öka trafiksäkerheten för anställda.
– Vi tog kontakt med trafikverket och informerade om planerna på att öka produktionen i Bygdsiljum och den ökade trafiksituationen det skulle innebära.
Lars Martinson gav som förslag att genomföra en gång- och cykelbana i anslutning till bärighetsprojektet som planerades att genomföras mellan Bygdsiljum och Burträsk. Något som Trafikverket inte var positivt inställda till, berättar han.
– Trafikverket ville inte ta in det i bärighetsprojektet. De lämnade i stället ett förslag på att skapa en säkrare väg att ta sig till Martinsons via Gruvbergsvägen. Det känns som ett hån då det är en dubbelt så lång sträcka.
2018 tog kommunen fram en projektering av cykelvägen, samt en kalkyl som hamnade på 6,4 miljoner kronor för sträckan på 16 00 meter.
– Kommunen försökte övertyga trafikverket att få in bygget av en cykelväg i bärighetsprojektet. Men de återkom med samma svar: att de inte kan ta in cykelvägen i projektet.
Regionen godkände finansieringen av vägen utifrån kommunens kalkyl, berättar Lars Martinson och tillägger att trafikverket ännu en gång nekade projektet.
– Det handlade om brist på resurser, men min känsla är att det rör sig om prestige. De hade inte väntat sig att regionen skulle tillstyrka pengar.
I fjol meddelade Trafikverket att det fanns en grov plan om byggstart våren 2022 ifall kommunen hade finansieringen. Enligt deras kalkyl skulle det röra sig om 19,8 miljoner kronor, förklarar Lars Martinson.
– Det känns helt befängt, jag har svårt att tro att det ska kosta så mycket med tanke på kommunens kalkyl.
I dag drivs frågan om en gång- och cykelväg främst via Bygdsiljums utveckling där Lars Martinson är ordförande och Leif Lindgren är platschef.
– Varje dag passerar närmare 200 timmerbilar på vägen. Många fotgängare och cyklister upplever att de måste stiga av vägen när det kommer förbipasserande fordon. Det är inte säkert, säger Leif Lindgren.
– Det handlar om livskvalitén för alla som bor här och det bekymrar mig att det dröjer så här länge. Vår förhoppning är att det ska tas i verk så snart som möjligt, tillägger Lars Martinson.