Om du kör E4 och i höjd med Bygdeå tar av åt Västra Sjulsmark inser du snart att du måste sakta farten. Hål i vägen plus att asfalten på sina ställen har spruckit så att det ligger sten på vägen gör att man lättar på gasen.
De boende i Gullmark och Åkulla är inte nöjda, speciellt som väg 664 renoverades för bara fem år sedan.
– När de byggde om den var det hurra, men det här liknar ingenting, säger Torgny Åberg, till Västerbottens-Kuriren.
VK träffar en samling bybor för att höra vad de tycker och de är mycket kritiska. Cecilia Sandström berättar att det bara kvällen före small till under hennes bil.
– Det kommer nya hål hela tiden. Ibland måste man stanna om man får mötande trafik, säger hon.
Sören Borrelid berättar om en morgon när han skulle hämta tidningen och hur en passerande bil fick en stor sten att flyga in i busshållplatsen alldeles bredvid honom.
– Får man en sådan sten i huvudet stiger man inte upp på en gång, säger Sören Borrelid.
Gunilla Pettersson är en av flera som tycker om att gå efter vägen.
– Det funkar ju att gå men det är svårt att cykla, och rullskidor är inte att tänka på. Dessutom måste man ha uppsikt över lastbilarna eftersom de håller koll på hålen och då kan de passera väldigt nära där jag går.
2016 gjordes väg 664 klar för omledningstrafik, ifall E4 tillfälligt stängs av. Nu när E4 i höjd med Bygdeå ska bli mötesfri har väg 664 under nio dagar använts för E4-trafik. Dessutom har vägen använts för trafiken från en grustäkt som använts vid E4-bygget.
Samtidigt finns frågan om hur snabbt man ska få köra. När vägen byggdes om pratades det om att det skulle bli 80 km/h men det blev 70 km/h. Fast när man passerat Gullmark och når Åkulla tar raksträckan slut och då står husen nära vägen. Där ville de boende att hastigheten skulle sänkas men så har det inte blivit. Det är 70-väg även där, och även om länsstyrelsen skulle kunna sänka hastigheten måste de först starta en utredning, och det har man inte gjort.
Att väg 664 är i så pass dåligt skick får flera av de boende att prata om det hela som ett fuskbygge, även om det så klart inte är någonting som de kan bevisa. Men så här fort ska en väg inte bli så dålig.
Peter Jonsson är presskommunikatör på Trafikverket och han invänder inte mot beskrivningarna av väg 664.
– Den är katastrofalt dålig. Uppenbarligen har vägen tagit ännu mer stryk av vintern och de boende har rätt, säger han om vägen.
Han berättar att Trafikverket ska åtgärda de värsta problemen så fort som möjligt.
– Samtidigt utreder vi vad som är felet och om vägen måste göras om igen, men jag vill inte föregå den utredningen utan vi får se vad den visar. Vi börjar med att åtgärda det mest akuta.