Boende på Skinnarbyvägen i Bygdeå har störts av lastbilsparkeringen vid Trafikanten. Även kommunen fick in klagomål och efter en inspektion belades fastighetsägaren Qstar med ett föreläggande, skriver Västerbottens-Kuriren.
De behövde åtgärda problemen vid parkeringen, bland annat ska vissa chaufförer ha uträttat sina behov utomhus. Åtgärden från Qstar blev att under hösten, i princip från en dag till en annan, stänga parkeringen helt och stora stenar ställdes dit för att ingen skulle kunna parkera.
Ingen förvarnades om stängningen och efter 50 år kunde plötsligt inga lastbilar parkera där. Det resulterade närmast i ett trafikkaos. Lastbilar stod överallt, dag som natt och orsakade problem för andra trafikanter och kunder till både Ica och Trafikanten.
– Det har gått alldeles för fort. Alla kunder är välkomna, men börjar det rulla tio stycken lastbilar på 30 ton i timmen blir det besvärligt. Vi har ju småbarn som cyklar och sparkar till butiken, och så mycket tung trafik är det inte anpassat för, säger Magnus Andersson, ägare till Ica i Bygdeå, till VK.
Nu har trafiksituationen lugnat sig något, men det finns fortfarande ingenstans för lastbilar att parkera.
– Det är ju också förståeligt, lastbilarna har ingenstans att ta vägen och de har sina kör- och vilotider att förhålla sig till. Men tråkigt är det, säger Magnus Andersson som hade önskat sig en rastplats i Bygdeå.
– Trafiksituationen är trång här. Det vi framför allt är intresserade av är en lösning, säger han.
Bygdeåbon Jim Fagerström tycker att nedstängning av parkeringen är ”rena dumheter”.
– Är det inte bättre att kommunen och Qstar samarbetar och försöker hitta en lösning? Jag tycker synd om åkarna också, säger han till VK.
Nyligen lämnades en protestlista med omkring 200 namn in till kommunen, där man kräver en lösning. Centerpartiet höll även nyligen ett möte i Bygdeå där bland andra Lars Tängdén (C), oppositionsråd i Robertsfors kommun medverkade. På mötet kom parkeringsfrågan upp men Tängdén säger att kommunen inte kan göra något:
– Jag kan inte annat än beklaga den uppkomna situation, det är jätteolyckligt, men vi kan inte ålägga en enskild fastighetsägare hur den ska utnyttja sin mark, säger Lars Tängdén.
Petra Andersin (S), kommunalråd i Robertsfors, säger att de även haft ett internt möte inom kommunen angående situationen i Bygdeå, men där kommit fram till precis det Lars Tängdén också säger; att kommunen inte har befogenhet att göra något.
– Det vi har konstaterat är att det är ett förhållande mellan fastighetsägare och arrendator där man kanske inte kommit överens om hur man ska använda fastigheten. Vi som kommun har ingen rådighet att gå in och bestämma i det, säger hon.
Vidare berättar Petra Andersin att de i alla fall tittar på en utökning av pendlarparkeringen då det också funnits diskussioner om att den är för liten.
Trafikanten, som har butik, matservering och även motell arrenderar marken av Qstar och lastbilsparkeringen låg precis i anslutning till Trafikanten. Metin Tanman som äger och driver Trafikanten säger att han har kontakt med Qstar. Mer än så vill han inte säga i nuläget.
– Jag har lämnat förslag till dem och hoppas att vi ska hitta en lösning snart. Det är inte bara vi som drabbas, utan det drabbar alla, säger han.
VK har varit i kontakt med Qstar och Ann-Sofi Karlsson, verksamhetsutvecklare för Qstar, som skriver i ett mejl till redaktionen att den grusade planen aldrig har varit en officiell parkeringsplats och det har inte heller varit tänkt att den ytan ska fungera som en rastplats för tung trafik.
”Grusplanen har under flera perioder varit avstängd och nu efter samtal med kommunen har vi tagit beslutet att stänga av den igen. Givetvis tycker vi det är tråkigt om många är upprörda över den rådande trafiksituationen och tycker att det är bra att bygdeåborna lyfter frågan med kommunen för att föra en dialog om hur den tunga trafiken ska hanteras i kommunen.”
Hon vill inte ge några ytterligare kommentarer.