Det var vid 18.30-tiden den 2 mars som två personbilar frontalkrockade på E4 vid Häggbacka söder om Bygdeå i Robertsfors kommun.
Kollisionen blev kraftig och föraren i en av bilarna, en man i 70-årsåldern, omkom.
Totalt var fyra personer inblandade i olyckan, två i vardera bil. Mannen som körde den andra bilen blev misstänkt för både vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik. Detta eftersom han hade kommit över i motsatt körriktning på platsen, där det vid tidpunkten pågick ett vägarbete och trafiken hade letts om.
– Efter omledningen körde han fel och hamnade i motgående riktning där det fanns två körfält, en så kallad 1 plus 2-sträcka. Han trodde det var där han skulle köra och upplevde att körfältet till höger om honom var avstängt. Sedan får han möte av en bil som ligger i omkörningsfältet och det blir en frontalkrock, säger åklagaren Edvard Breitholtz till Västerbottens-Kuriren.
I polisutredningen som följde efter dödsolyckan hördes bland annat de överlevande i de två bilarna samt vittnen som legat bakom och framför bilen som hamnade fel.
– Vittnena har berättat att det var lite lurigt att hur man skulle köra i mörkret, säger Edvard Breitholtz.
Utöver vittnesuppgifter bestod utredningen av bilder från platsen samt uppgifter från polis och räddningstjänst på plats.
I somras presenterade polisen sin utredning för åklagaren Edvard Breitholtz som efter ha tagit del av materialet tog beslutet att inte åtala den misstänkta föraren.
Enligt åklagaren fanns det vissa saker som tydde på att det var svårt att uppfatta hur man skulle köra på platsen. Detta på grund av bland annat smutsiga trafikskyltar och vissa brister i omledningen av trafiken. Det fanns samtidigt uppgifter i utredningen om att den misstänkte kunde ha varit mer uppmärksam, menar Edvard Breitholtz.
– Den kombinationen blev väldigt olycklig. Men jag kan inte säga att det var brottsligt. För att det ska vara ett brott krävs det att föraren brister i sin uppmärksamhet och noggrannhet på ett lite mer allvarligt sätt än ett tillfälligt misstag. Jag kan inte heller med säkerhet säga att det var så dåligt skyltat och att Trafikverket gjort fel.
För att väcka åtal och låta tingsrätten pröva skuldfrågan krävs det att åklagaren själv är övertygad om att kunna få en fällande dom, något Edvard Breitholtz inte var.
– De här ärendena är väldigt svåra. I det här fallet blev det extremt tragiska konsekvenser med en person som dog. Det är väldigt svårt att fatta beslut i de här ärendena. Men jag känner mig trygg med att vi gjorde vad vi kunde, men att vi inte kunde komma fram till ett tillräckligt säkert svar för att åtal ska väckas.
VK har varit i kontakt med Trafikverket som inte återkommit med något svar.