1 Hej Betty! Du tilldelas ett forskarstipendium. Hur känns det?
– Det känns jättebra att få det här stipendiet nu då lugnet har lagt sig efter de senaste månadernas intensiva arbete med att färdigställa avhandlingen och försvara den under disputationen.
2 Har du firat detta på något sätt?
– Nej, det sparar jag till den 6 december. Utdelningen sker då på Moderna museet i Stockholm under Samfundet Sverige-Finlands firande av Finlands självständighetsdag.
3 Vad är det för stipendium du fått?
– Det är ett forskarstipendium som ska främja kulturell samhörighet mellan Finland och Sverige och samtidigt bevara svenskt språk och finlandssvensk kultur i Finland och på Åland. Jag har en (envist) stark österbottnisk identitet och tycker därför att det är roligt att tilldelas det här stipendiet.
4 Vad betyder detta för dig?
– Mycket! Det är en bekräftelse på att det jag har forskat på intresserar en bredare publik. Jag ser det som en uppmuntran att fortsätta klura på myrar och glänta på fler dörrar till myrarnas spännande värld.
5 Hur vill du beskriva din avhandling?
– Det är en naturgeografisk berättelse om myrar, som sträcker sig från istidens slut fram till i dag och från den enskilda myren till hela myrlandskapet. Kärnan i avhandlingen är att öka förståelsen för hur omgivningen påverkar myrar och deras egenskaper samt att skala upp de här förhållandena från provtagna myrar till hela myrpopulationen. För att undersöka de här frågeställningarna har jag använt en kronosekvens av myrar i Sävarområdet, där en myr närmare havet på grund av landhöjningen kan antas vara yngre än en myr längre mot inlandet. Det skapar en tidsaxel som sträcker sig från nutid till istid.
6 Vilken är din främsta slutsats?
– Kortfattat så har vi kunnat visa att myrens vegetation och ackumulering av kväve gynnas av ett kraftigare inflöde av vatten och näring från omgivningen, samtidigt som vegetationen i äldre myrar med djupare torv är mindre produktiv jämfört med yngre myrar. I motsats till det här så är ackumulering av torv och kol högre i äldre myrar med längre tillströmning av näring. Myrarna i området har brett ut sig till fastmarken olika snabbt och i varierande grad beroende på fuktigheten i den omgivande marken. De här resultaten är viktiga med tanke på den övergripande förståelsen för hur nordliga myrar utvecklas över tid och under påverkan av det omgivande landskapet. Med den kunskapen kan vi bättre förstå vidden av de olika ekosystemtjänster som myrar erbjuder.
7 Du har ägnat de senaste åren vid SLU i Umeå. Hur har de åren varit?
– De har varit föränderliga, men på ett bra sätt för jag har lärt mig otroligt mycket av alla inre och yttre omständigheter, bland annat två barn och en pandemi, som har tvingat mig att bryta mönster och tänka om. Jag var ivrig över att få komma till Umeå för det är en stad som jag tycker väldigt mycket om och SLU är en fantastisk arbetsplats! Jag är tacksam över alla människor från världens alla håll och kanter som jag har fått träffa genom SLU.
8 Hur har din väg fram till SLU i Umeå sett ut?
– Jag växte upp utanför Jakobstad, Österbotten. Efter gymnasiet flyttade jag till Helsingfors för att läsa biologi. Under biologistudierna spenderade jag en utbytestermin på University College Cork på Irland. 2015 fick jag min masterexamen i biologi. Jag var sugen på att lära mig mer om mark och vatten och flyttade därför till Uppsala för att studera på SLU. Efter två år fick jag en masterexamen i markvetenskap. Slutligen tog flyttbilen mig tillbaka till Kvarken för forskarstudier på SLU i Umeå.
9 Vad har du för framtidsplaner?
– Jag är inte redo att släppa taget om myrar än för de är så fruktansvärt fascinerande och jag hoppas därför att jag får möjlighet att jobba med myrar, eller andra våtmarker, även framöver. Men man vet ju aldrig vad framtiden för med sig. Hittills i livet har jag varit väldigt dålig på att stänga dörrar och det är väl en bra ovana att fortsätta med!
FAKTA
Namn: Betty Ehnvall
Uppvuxen: Pirilö, Österbotten
Bor: Bygdeå
Familj: sambo, två barn och två katter
Ålder: 32 år
Arbete: Nydisputerad forskare vid SLU
Intressen: Leka, pyssla och dansa med barnen, friluftsliv på land och till sjöss, träning
Avhandlingen: https://publications.slu.se/?file=publ/show&id=123735