Ytterpaneler lyfter Nordträ mot nya mål

Med hyvlade ytterpaneler vinner Nordträ mark. Företaget ökar sin vinst genom att se hela Sverige som marknad för sina träprodukter. Det har varit ett lyckat drag och nu kan Nordträ göra fler investeringar för framtiden.

Sonny Karlsson, ägare och vd vid Nordträ, samt Peter Wännström, hyvelmästare.

Sonny Karlsson, ägare och vd vid Nordträ, samt Peter Wännström, hyvelmästare.

Foto: Privat

Burträsk2022-03-17 10:00

Med möjlighet att anpassa hyvlad träpanel till olika sammanhang blir Nordträ intressant för kunder, stora som små.

– När du vill ha något som inte liknar grannens kåk tar du kontakt med oss, säger Sonny Karlsson, ägare och VD.

– Finns det en färgkod så fixar vi den specifika färg som kunden vill ha och det uppskattar kunderna, berättar Sonny Karlsson. 

Målet för Nordträ i Burträsk, är att med sin produkt, nå 50 miljoner i omsättning inom fem år. 

– Som företagare krävs ett stort intresse och kunnande för ekonomi, menar Sonny Karlsson.

undefined
Sonny Karlsson, ägare och vd, Nordträ.

Resan till egenföretagare för Sonny Karlsson gick via No Plan B som är en entreprenörsskola i Skellefteå. Sonny Karlsson klev in som delägare i Nordträ 2017 då företaget hade 17 miljoner i omsättning. Det totala ägarskapet tog Sonny Karlsson över 2021. 

Nordträ gör enligt Sonny Karlsson ”profiler som inte hör till någon standard”. Det lockar dem som vill ha ett eget uttryck på någon byggnad. Privatkunder behöver vända sig till byggvaruhus för att handla Nordträs produkter då företaget inte hanterar dessa själva. 

Antalet anställda är uppe i nio personer varav två är säljare. Hela Sverige, från Malmö till Kiruna täcks in. Sonny Karlsson själv agerar säljare från Umeå i söder till Kiruna i norr. Kollegan som är stationerad i Örnsköldsvik tar hand om sträckan mellan Örnsköldsvik och Malmö.

Den senaste investeringen som Nordträ gjort är en målerilina som nu håller på att monteras upp i en separat byggnad.

Det finns många anledningar till att Nordträ har kunnat växla upp:

• Råvarupriserna har ökat.

• Skiftgång under 2021 där hyveln kunnat vara igång runt 15 timmar per dygn från april till november.

• Många nya kunder, särskilt från södra Sverige.

undefined
Ytterpanel som leveras från Nordträ.

En framgångsfaktor som Sonny Karlsson vill lyfta fram är företagets kontakt med sina kunder. 

– Vi pratar mycket med våra kunder under hela processen och har korta leveranstider vilket dom uppskattar enormt, upplyser Sonny Karlsson.

De utmaningar som Nordträ har är att klara av balansen mellan att gå med tillväxt, bygga lager och ändå göra investeringar.

– Det är en balansgång, poängterar Sonny Karlsson.

Företagets framgångar ska firas med medarbetarna när Coronarestriktionerna tillåter.  

– Att fira framgångar är viktigt så att det känns kul att fortsätta, säger Sonny Karlsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!