Nu står det klart att Handelsbanken har tagit beslutet att stänga tolv av sina lokala bankkontor i Västerbotten. Detta efter förra höstens besked om att de ska stänga 180 av sina totalt 380 kontor i Sverige. Orsaken är ett alltmer förändrat kundbeteende.
– Vi har gjort stora förändringar det senaste året. 98 procent av alla bankärenden sker inte fysiskt på det lokala kontoret. De flesta kunder använder internet, mobilen och telefonbanken för sina vardagliga bankaffärer, säger Peter Hansi.
I början av december stänger kundkontoret i Burträsk, berättar Peter Hansi och tillägger att alla berörda har blivit informerade.
– Vi har meddelat alla kunder, både via telefon och brev. Jag har full förståelse ifall många är besvikna – men vi lämnar den fysiska lokalen, inte den lokala marknaden i Burträsk.
Kunderna kommer att tas emot av kontoret i Skellefteå. Peter Hansi tror inte att nedstängningen kommer innebära ett tapp av kunder.
– Det är klart att det är en förändring som skulle kunna få den konsekvensen, men jag tycker att vi står våra kunder i Burträsk väldigt nära. Vi har jobbat mycket med att ta hand om dem för att skapa en nära kundkontakt. Jag tror och hoppas att våra kunder kommer att känna sig väl mottagna och omhändertagna av kontoret i Skellefteå.
Vad händer med personalen?
– All fastanställd personal kommer att erbjudas jobb i Skellefteå. Ingen kommer att sägas upp.
Hur tänker ni kring den del av er kundkrets som inte använder internetbaserade banktjänster?
– Det finns en grupp kunder som drabbas negativt av att lokala bankkontor stänger. Men den gruppen har blivit mindre i och med digitaliseringen.
Hur jobbar ni med frågan?
– Vi försöker aktivt hjälpa våra kunder att bli mer digitala, vilket hittills har gett positiva resultat. Det gör vi bland annat genom att anordna aktiviteter där vi informerar och utbildar om hur de digitala tjänsterna fungerar.
Handelsbankens mål är att alla kunder enkelt ska kunna utföra sina vardagliga banktjänster utan att behöva åka till ett kontor, förklarar Peter Hansi.
– När möjligheten att besöka fysiska lokala kontor minskar är det viktigt att alla erbjuds möjligheten att lära sig hur man utför bankärenden digitalt. Vi vill såklart att alla ska känna sig nöjda med de tjänster vi erbjuder.