Krävs på hyran trots bajsvatten i källaren

Ida Hagström i Burträsk har haft en mardrömssituation med sin tidigare hyresvärd. När det inte gick att duscha hemma längre flyttade hon. Nu har hyresvärden gått till Kronofogden och kräver henne på flera månadshyror. Det skriver tidningen Hem och hyra.

Ida och Mikael Hagström har haft stora problem i sin lägenheten. Bland annat kom det upp avloppsvatten i källaren.

Ida och Mikael Hagström har haft stora problem i sin lägenheten. Bland annat kom det upp avloppsvatten i källaren.

Foto: Privat

Burträsk2020-05-25 09:09

Ida Hagström, hennes fyra barn och hennes man Mikael Hagström bodde i en lägenhet i Burträsk utanför Skellefteå. Hon flyttade in 2018 och lämnade lägenheten 16 december ifjol.

– Vi har haft en massa problem till och från. När vi flyttade in var det mycket som inte var gjort, kontakter hängde i taket och lister fattades på vissa ställen, berättar hon för tidningen Hem och hyra.

Efter ett tag märkte de fler och fler problem. De kontaktade hyresvärden men fick inget svar.

Rätt som det var blev det översvämning i duschen och det rann ut litervis med vatten i badrummet och i det intilliggande köket, där en vattenskada uppstod. Hyresvärden, som ansåg att det var hennes fel, ville att hon skulle anmäla skadan till sitt försäkringsbolag och menade att kostnaden skulle betalas av hennes hemförsäkring.

I det läget tog Ida Hagström kontakt med en jurist hos Hyresgästföreningen och blev avrådd från att försöka använda sin egen hemförsäkring för att bekosta renoveringen eftersom han ansåg att hon inte hade orsakat vattenskadan.

Under hösten fick de ännu en otrevlig överraskning. Hennes exman skulle gå ner i källaren och söka reda på lite kläder till barnen. De brukar inte vara i källaren så ofta annars, men han sa åt dem att komma och titta.

– När vi kommer ner är hela källaren full av avföringsvatten och toapapper. Det stank ju!

De ringde ett spolföretag som hade varit där flera gånger tidigare.

Johan Brännström vid Swoosh miljöföretaget i Umeå, som även har en filial i Skellefteå där han är platschef, minns det.

– Det stämmer att vi blev utringda för att det var översvämning i en lägenhet med äldre avloppsledningar.

De fick åka dit flera gånger då det uppstod mer bekymmer efter hand, berättar han.

– Sista gången hade vi inte fått betalt trots att betalningstiden hade gått ut på tidigare fakturor och därför tvekade vi. Men man vill ju hjälpa hyresgästerna när det är bekymmer med avloppsledningarna för det är inget roligt att bo med avloppsbekymmer och bajs i källaren, så vi åkte dit igen ändå, säger han.

Han betonar att han inte har några synpunkter på hur den aktuella hyresvärden bedriver sin verksamhet.
– Men utifrån vår synpunkt fanns det helt klart brister i avloppsledningarna. Vi filmade ledningen och kom fram till att det var en äldre typ som hade behövt åtgärdas och när det var översvämning i duschen såg vi att det var en lite halvkonstig dragning av rörledningarna där.

Ännu en gång tog Ida Hagström kontakt med Hyresgästföreningens jurister och fick några dagar senare besök av juristen Mikael Renqvist. Just den dagen var det återigen avloppsvatten i källaren.

– Under mina nio år hos Hyresgästföreningen har jag faktiskt aldrig sett någonting så här illa. Det är helt uppenbart att hyresgäster inte ska behöva bo under sådana omständigheter.

Han hjälpte henne även att begära nedsättning av hyran.

Men hyresvärden har inte accepterat det ekonomiska bortfall som det innebär för honom, utan har gått vidare med det till ett inkassobolag som i sin tur har gått vidare till Kronofogdemyndigheten. Hon krävs nu på drygt 47000 kronor för uteblivna hyresbetalningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!