Under tre år ska Region Västerbotten Turism utveckla och genomföra konceptet ”Västerbotten Experience”, vilket de fått 9,7 miljoner kronor i EU-stöd till.
– Från början kallade vi projektet Västerbotten Experience Center men vi har nu tagit bort ordet center eftersom ett kluster kan bestå av ett större geografiskt område, säger regionturismchef Annika Sandström.
I Burträsk har man nappat med hull och hår på idén och under hösten ska man här under ledning koordinatorn Ove Johansson, vid Edelviks folkhögskola skapa klustret.
– Vi kommer nu att inventera vilka företag som kan vara aktuella att ingå i Västerbotten Experience i Burträsk, berättar han.
De aktörer som deltar från början är Edelviks folkhögskola, Västerbottensost besökscenter, Järvtjärns utegrisar, Renbergsvattnets lantbruk, KalvträskGruppen, Burträsk värdshus och Burträsk camping.
Efter att förstudien inför bildandet av Västerbotten Experience i Burträsk är gjord kommer man att söka mer bidrag för att kunna arbeta med utveckling av klustret under ytterligare två år.
På mötet, som genomfördes på Edelviks folkhögskola, visade Annika Sandström för första gången upp det sigill som kan användas som symbol för företag som ingår i Västerbotten Experience.
– Det är ingen certifiering utan ett sigill som visar att dessa företag kan leverera kvalitetssäkrade upplevelser som bidrar till hållbar tillväxt på platserna, säger hon.
Klustren som ingår ska kunna leva upp till den internationella gästens krav på boende, mat, upplevelser och tillgänglighet. På platserna ska gästerna kunna ta del av den västerbottniska kulturen, naturen, livsstilen och värdskapet.
– Dessa upplevelsecenter kommer vi sedan att lyfta fram som profilprodukter i vår kommunikation. Det handlar helt enkelt om en kraftsamling för ökad attraktionskraft, berättar Annika Sandström.
Varje upplevelsecenter kommer att förvaltas av entreprenörerna själva och Region Västerbotten Turism fungerar som kunskapsstöd och möjliggörare för dem tillsammans med lokala destinationer.
På kick-offen fanns också Visit Skellefteås vd Maria Broman med för att berätta om på vilket sätt de kan stötta klustret i Burträsk.
– Det finns en stor fördel att Skellefteå kommun även är med i Swedish Lapland, konstaterar hon.
För att få ingå i konceptet Västerbotten Experience ska företagen leva upp till ett antal kriterier.
– Vi har valt en global metod med utvärdering enligt Global Sustainable Tourism Councils kriterier för destinationer. Hittills har ett 60-tal företag i Västerbotten analyserats enligt dessa kriterier, berättar Annika.
Detta ska nu också de deltagande företagen i Burträsk göra och Ove Johansson siktar på att klustret ska bli först i Västerbotten med att få sigillet som Annika Sandström för första gången visade upp under workshopen.
Om det finns saker som måste åtgärdas för att ett företag ska uppfylla kriterierna får de hjälp av Region Västerbotten Turism med att hitta sätt att lösa detta. Under mötet i Burträsk tog man upp exempel på vad det kan handla om. En konkret åtgärd är inte använda plastmuggar.
Satsningen i Burträsk fortsätter med en workshop i värdskap den 20 november och den 5 december kommer framgångsrika Järvsö turism på besök för att berätta hur de arbetat. Till mötet med Järvsö turism kommer också allmänheten att bjudas in.
Liknande kluster som i Burträsk är också på gång i Lycksele, Granö och Kittelfjäll och Region Västerbotten Turism för även diskussion med aktörer på andra orter.
– På måndag kommer vi att presentera vårt koncept för Visit Sweden och vi hoppas att de gillar det och sprider det vidare till andra regioner, avslutar Annika Sandström.