De är totalt sju dagar under månaden fram till den 28 augusti som Transkär trafikerar Burträsket – och då med två eller tre turer per dag. Ett antal turer gjordes också under juni. Passagerarna erbjuds en rundresa med delar av Burträsks historia som innehåller allt från mejerskan Ulrika Eleonora Lindström som skapade det mytomspunna receptet på Västerbottensost till då Burträsk kyrka brann ned julen 1945.
Det är en tradition som väcks till liv på Burträsket. Norran har berättat om turbåten Brus som nu restaurerats, men som så sent som på 1990-talet gick från Burträsk och ut till Långnäsbadet där Västerbottens längsta sandstrand finns. Redan på tidigt 1900-tal fanns det en turbåt i sjön. Ångbåtsbryggan var kajplats för Åby som sommartid från 1902 till 1941 körde turnen från Åbyn via Burträsk till Bodbyn varje helg. Åby var godkänd att frakta 30 passagerare.
Norran möter Ronny Lindström inför en avgång då solen gassar och båten går helt full.
– De flytbryggor som nu ligger inne på land i Burträsk kommer att bli bryggor vid badet 2022. De turer vi kör nu är i stort sett fullbokade. Åtta passagerare innebär fullt och vi går med mellan sex till åtta stycken hela tiden, säger Ronny Lindström.
Passagerarna erbjuds förtäring under färden och då givetvis bland annat Västerbottensostpaj.
I bakgrunden finns projektet Burträsk Experience, ett paraply med företag, verksamheter och organisationer som samkör för att stärka turismen i Burträskbygden och som bland annat hämtat inspiration från den så kallade Järvsömodellen. Projektet pågår till juni 2022. Burträsk Experience innefattar ”utvalda besöksmål med natur, kultur, stillhet och äventyr” främst i Burträsk, men även i Kalvträsk, Bygdsiljum och Skråmträsk och lanseras bland annat mot långväga resenärer med ”Närmaste vägen till Nordkap är via Burträsk.”.
Det erbjuds allt från vandringar och mountainbikebanor till mat och fika för den som vill stanna till i närområdet. I samband med det har turbåten lyfts fram.
– Det finns ett stort intresse för att åka turbåten. Vi har 140 bokningar bara under augusti, säger projektkoordinatorn Ove Johansson, normalt ekonomichef på Edelvik, som konstaterar att gästerna på Långnäsbadet nästa sommar kommer att mötas av såväl ett kafé som en kiosk.
Han berättar vidare att projektet får lite av en examen i februari och sedan kommer den relativt nybildade föreningen, där Björn Bergström, Kalvträsk, är ordförande att driva projektet vidare.
–Vi kommer i februari att visa projektets bredd på idéer med bland annat banan för långfärdsskridsko på Burträsket, yoga on ice och en kopia av Kalvträskskidan.
Ronny Lindström har drivit sin turbåtsverksamhet med utgångspunkt i Skellefteå under fyra säsonger.
– Jag har i år kört som vanligt i Skellefteå, men också Skelleftehamn, Kåge och Furuögrund.
I Piteå har han haft verksamhet med stuguthyrning och nu vill också Haparanda kommun testa möjligheterna med turbåtar.
– Det är långsiktighet som gäller. Det har successivt blivit fler och fler passagerare. Ser man på Piteå finns traditionen där sedan 20 år, vilket till exempel gör att stugägare väljer att ta taxi till öarna och att även besökare dit tar båttaxi.