Burträskföretag viktig resurs för Statens haverikommission

Burträskföretaget Mutterindikator-K2 har fått en ny prestigekund i Statens haverikommission. Vd:n och grundaren Urban Lindgren har deltagit i utredningen av den svåra bussolyckan utanför Sveg när tre ungdomar miste livet och ett tjugotal skadades.

– Cirka 30 hel- och deltidskårer från Kiruna i norr till Skåne i söder har jag hittills utbildat och sålt min produkt Mutterindikatorn till, berättar Urban Lindgren.

– Cirka 30 hel- och deltidskårer från Kiruna i norr till Skåne i söder har jag hittills utbildat och sålt min produkt Mutterindikatorn till, berättar Urban Lindgren.

Foto: Lars Westerlund

Burträsk2018-07-10 07:32
undefined
– Det måste till två dödsoffer innan haverikommissionen kan agera om en lagändring för att förbjuda heltäckande navkapslar på bussar i framtiden, säger Urban Lindgren.

52 barn och 7 vuxna var ombord på dubbeldäckaren från Bergkvarabuss när den körde av vägen. I den omfattande utredningen, som till sist kom fram till att den mest sannolika orsaken var att föraren påverkats av trötthet, spelade Urban Lindgren från Mutterindikator-K2 en viktig roll.

– Jag blev kontaktad av haveriutredningens ordförande Helene Arango Magnusson som ville att jag skulle utbilda deras ledningsgrupp i Stockholm för att kunna utesluta att det kunde vara en hjulrelaterad olycksorsak, berättar han.

I utredningen pekade Urban Lindgren på de tillsynsrutiner som inte var genomförda på bussen.

– Den var utrustad med heltäckande navkapslar vilket är ganska vanligt på vissa bussar idag. Med sådana monterade går det inte att göra tillsyn på lager- och bromsfel eller kontroll av hjulmuttrar och sprickbildningar i fälgar.

Det var dock inte några av dessa punkter som orsakade olyckan.

– Det måste till två dödsoffer innan haverikommissionen kan agera om en lagändring för att förbjuda heltäckande navkapslar på bussar i framtiden, säger Urban Lindgren.

Han åker land och rike runt med sin utbildning ”Säkra hjulmontage tunga fordon” som vänder sig till chefsmekaniker på åkerier, bussbolag och gummiverkstäder.

– I den utbildningen visar jag att även om monteringen är korrekt genomförd och hjulmuttrarna inte har lossnat kan hjulen ändå vara lösa.

Urban konstaterar att om ett hjul lossnar är huvudorsaken brist på kunskap hos en del chefsmekaniker, brist på tillsynsrutiner hos chauffören och brist på säkerhetstänk i bolaget.

– Det är alltid chauffören som bär det yttersta ansvaret och inte verkstaden om ett däck eller ett hjul lossnar, betonar Urban.

undefined
– Cirka 30 hel- och deltidskårer från Kiruna i norr till Skåne i söder har jag hittills utbildat och sålt min produkt Mutterindikatorn till, berättar Urban Lindgren.

Han menar att det inte är en garanti att ett korrekt monterat hjul kommer att sitta.

– Det är bara en tidsfråga om inte tillsynsrutinerna följs. Jag är själv deltidsbrandman och tyvärr tillhör min egen yrkeskår, Räddningstjänsten, de tolv procent som inte utför en korrekt säkerhetskontroll före körning och nyligen tappade en kår ett hjul under körning.

Han hjälper nu räddningskårer runt om i landet med att få rätt kunskaper kring dagliga tillsynsrutiner för tunga fordon.

– Cirka 30 hel- och deltidskårer från Kiruna i norr till Skåne i söder har jag hittills utbildat och sålt min produkt Mutterindikatorn till. Nu senast Gotland och Öland som utrustat alla fordon med indikatorer.

Mutterindikatorn sätts på varje hjulbult och en gul pil på indikatorn visar om någon mutter håller på att lossna. Den visar även på om lagren gått varma eller om det är obalans i fälg och nav, vilket också kan orsaka att muttrarna lossnar.

Även de stora bussbolagen har visat intresse för utbildningen och produkten. Bland andra Uppsala buss med 200 bussar och Arriva med cirka 1 200 bussar.

– Förhandlingar sker nu med Nobina om att hjälpa dem med utbildningar. De har 400 mekaniker, 30 chefsmekaniker och cirka 2 400 bussar i Norden.

Andra kunder som Urban Lindgren har är bland andra åkerier och gruvindustrin med företag som Euromining, Boliden och LKAB.

– Jag förhandlar även med Kaunisiron som kör med 90-tons malmbilar med upp till 200 muttrar på varje bil att hålla koll på, avslutar Urban Lindgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!