Burträsk värdshus ägare gläds över hotelldelen

Paret Oscar Klemo och Sara Isaksson tog över Burträsk värdshus i januari i fjol. Nu ser de fram emot ett förverkliga massor av idéer de har på lager, men kan så här långt glädjas över hotelldelen med sex rum. ”Efterfrågan har varit så bra att vi långsiktigt börjat fundera på att bygga på en våning”, säger Sara.

Oscar Klemo och Sara Isaksson har drivit Burträsk värdshus i drygt ett år. Nu hoppas de på att läget blir normalare så att de kan förverkliga de idéer de har.

Oscar Klemo och Sara Isaksson har drivit Burträsk värdshus i drygt ett år. Nu hoppas de på att läget blir normalare så att de kan förverkliga de idéer de har.

Foto: Lars Andersson

Burträsk2021-03-21 17:00

Då paret förvärvade värdshuset i januari 2020 kunde ingen ana hur snabbt världen skulle förändras. Bara ett par månader senare var pandemin ett faktum.

– Vi hade varit upp en gång och tittat på värdshuset. Saras föräldrar hade dessförinnan varit hit och skickat ned några bilder, berättar Oscar.

undefined
Sara Isaksson visar hotellkorridoren. Hoteldelen har varit positvt för Burträsk värdshus det senaste året,

Paret var bosatt i Örebro och har jobbat i restaurangbranschen. Sara hade dessutom vistats en hel den av uppväxten i Bursiljum där föräldrarna har ett hus.

– Vi köpte fastigheten och marken så vi har som tur är ingen hyra att betala för verksamheten, då hade det nog inte gått. Vi trivs jättebra här i Burträsk. Vi har en fin lägenhet och det är nära till allt, berättar de.

Räddningen under pandemin så här långt har varit hotelldelen med sex rum/tolv bäddar.

– Vi har oftast fullt måndag till torsdag och har ofta tvingats säga nej, berättar Sara och berättar att det är entreprenörer som jobbar på projekt i närheten som är gäster. Tids nog hoppas de också på turister som besökare.

– Långsiktigt funderar vi på att bygga på en våning till för att få fler rum.

undefined
”Det går att göra otroligt mycket med Wästerbottensost”, säger Oscar Klemo som siktar på att ge värdshuset en tydligare lokal matprofil.

Burträsk Värdshus är en del av det som fått namnet Burträsk Experience som är ett projekt som verkar för att öka bygdens attraktivitet som turistmål. Precis då det skulle ur startgroparna slog pandemin till.

Sedan har värdshuset gjort satsningar med bland annat helgpåsar och annat. Senast lanserade de en tävling om en burgarduell mellan företag. Problemet har varit att nå ut brett då få är i rörelse.

Paret konstaterar att det var en riktigt tuff start och sedan lite uppgångar och nedgångar det senaste året, men att det nu i mars 2021 i vart fall finns ett ljus i horisonten.

undefined
”Förhoppningarna som fanns då vi flyttade hit är kvar.”, säger Oscar Klemo och Sara Isaksson.

– Nu ser vi fram emot sommaren. Sedan kan det ta en tid till med vaccineringen och därefter tror vi på en ganska snabb återhämtning. Jag tror snarast på en ökning, att folk vill gå ut mer och träffa sina vänner på restaurang, säger Oscar som hoppas att något eller några av de lokala tunga arrangemangen som marknaden och Burträsksvängen blir av.
När vardagen återvänder siktar paret på att lyfta den lokala profilen.

– Det finns många fina leverantörer i närområdet, säger Oscar som se framtiden an.

– Förhoppningarna som fanns då vi flyttade hit är kvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!