Miljonsatsning på turism

Burträskbygden Experience har beviljats 1,2 miljoner kronor för satsning på turism. ”Det är fantastiskt och vi har förutsättningar”, säger koordinator Ove Johansson.

Ove Johansson, Burträskbygden Experience.

Ove Johansson, Burträskbygden Experience.

Foto: Privat

BURTRÄSK 2019-03-20 18:00
undefined
Ove Johansson, Burträskbygden Experience.

Det är Skellefteå Älvdal samt Landsbygdsfonden som beviljat ansökan. Pengarna ska användas för att under de närmaste tre åren utveckla Burträskbygden till ett attraktivt och internationellt resmål.

Hur kommer ni att arbeta?

– Vi kommer att anlita en extern processledare för att jobba med vårt varumärke nu under våren. Sedan ska vi utveckla produkter, anordna visningsresor och jobba med profilering av varumärket. Det är alltifrån vägskyltar till ett gemensamt namn för hela klustret för att få en gemensam nämnare att stå på, säger Ove Johansson.

Förutom Burträsk ingår också orterna Kalvträsk, Skråmträsk, Innansjön och Bygdsiljum i satsningen.

– I vårt kluster ingår nio företag och det är bland andra Edelviks trädgård, Burträsk camping, Burträsk Wärdshus och Västerbottensost besökscenter.

Internationella besökare

Bygdens besöksnäring är i dag är till stor del lokal och regional.

– Men vi kommer också att satsa på att få fler internationella besökare eftersom målet är att få till en välkomnande destination för alla med upplevelser i världsklass, säger Ove Johansson och fortsätter:

– Och om vi ska lyckas så måste vi får med hela bygden, inte minst de boende. Sedan är tanken också att det här ska mynna ut i fler arbetstillfällen, säger Ove Johansson.

Ny satsning från folkhögskolan ska locka fler turister till Burträsk
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!