Det är stationerna i Bureå, Robertsfors och Sävar som ska ett snarlikt utseende.
– Vi har velat ge stationerna en genomarbetad och medveten utformning. Stationerna ska vara syskon men inte tvillingar, säger Sven Söderlind.
Det som blir enhetligt är ett plattformstak med en tydlig undersida av trä.
– Jag vill lyfta fram materialvalet med träshingel. Inspirationen är från de vackra nationalromantiska stationerna från järnvägens barndom, men samtidigt ska de kännas nutida och inte nostalgiska.
I övrigt kan själva plattformen kännas igen. Plattformens sittplatser ska vara lätta att ta sig fram till. Det finns även en liten stationsbyggnad.
– Entrén är under spåren och det är en trappuppgång och hiss.
Det blir en vänthall som sitter ihop med plattformen.
– Väntutrymmet ska vara klimatskyddat med sittplatser då det kan finnas tillfällen när det inte är väder att vara ute på plattformen. Golven utförs i cementmosaik och innertaket i trä som ansluter till plattformenstakens undersida.
På uppdrag av Trafikverket har förslagen tagits fram av arkitekterna på Ahlqvist & Almqvist och landskapsarkitekter från Landskapslaget. Nu ska platserna för stationerna projekteras färdigt. Det är lite olika förutsättningar på platserna.
– Vi hoppas att Trafikverket håller fast vid det gestaltningsförslag som vi tagit fram, säger Sven Söderlind.