Kommunen ansvarar för att bygga stationsbyggnaden som ska ligga på den östra sidan av järnvägen.
– I studien beskrivs funktioner, dimensionering och målbilder, berättar Lisa Gahm.
Storleken på bygget beror på antalet resenärer. Kommunen har utgått från en prognos om minst 900 resor per dag i Bureå.
– Det kan då handla om tur- och returresor.
Vid resecentrum ska det finnas ytor för bussar, att man kan hämta och lämna, taxi, cykelparkering samt kort- och långtidsparkering för bil. Inriktningen är att allt placeras längs järnvägen. Cykelparkeringar, både ute och inne, läggs närmast entrén och bilparkeringar norr om den.
– För exempelvis bilparkeringen siktar vi i ett första skede på 30 platser, men den kan byggas ut med 20 platser till.
Det ska finnas 70 parkeringar för cyklar, en del under tak som ska gynna vintercyklister och de med elcyklar. Vad gäller buss ska det finnas ytor för fyra bussar. För taxi och avlämnande/hämtande bilar behövs 2–4 platser.
Kommunen vill planera för en byggnad på cirka 200 kvadratmeter. Ingången är tänkt att ske från gatunivå via en sex meter bred entré. Den går under en järnvägsbro och ska både ha trapp och hiss. Man ska kunna vänta på sitt tåg uppe på plattformsnivå, i en uppvärmd hall eller under tak utomhus. Trafikverket planerar för vänthallen på cirka 150 kvadratmeter. Trafikverket ansvarar för spår, plattformar och förbindelsen till plattformen.
Vid sidan av stationsentrén ska det också finnas vänthall för bussar. Man vill att entrén till stationsbyggnaden ska synas ordentligt och på långt håll, en ingång som ska vara välkomnande.
Kommunen jobbar också på säkra trafiklösningar kring resecentrum. Det innebär passager både under E4 och under Norrbotniabanan. Gång- och cykelvägen under E4 förslås bli bred och ljus för att bli en viktig länk mellan Åbacka och Bureå centrum.
Norrbotniabanan kommer att dras väster om och nära intill E 4. Det blir även en 14 meter bred och 200 meter lång bro med två spår över älven innan man kommer till perrongen. På stationen kommer det att finnas tre spår med en mellanplattform.
Studien finns utställd 5 april–10 maj i Skellefteå stadshus, Bureå bibliotek och på kommunens hemsida.
– Vi vill ha in synpunkter. Sedan ska det bearbetas och så hoppas jag att man i juni kan ta beslut om inriktningen för resecentrum, säger Lisa Gahm.