Viltstängslet på E4 skadat i över en månad: ”Ohållbart”

I över en månad har viltstängslet på E4 söderut varit skadat.
Sedan dess har det varit ett stort antal renpåkörningar på sträckan.
– Läget är ohållbart både för bilister och renskötarna, säger polisen Joacim Lundqvist.

På E4 i höjd med Bureå har det satts upp skyltar som varnar för skadat viltstängsel. I det här området har det enligt polisen skett 27 renpåkörningar på bara två veckor.

På E4 i höjd med Bureå har det satts upp skyltar som varnar för skadat viltstängsel. I det här området har det enligt polisen skett 27 renpåkörningar på bara två veckor.

Foto: Wilhelm Sandelin Anton

Bureå2025-01-10 20:00

Nyheten i korthet

  • Viltstängslet på E4 söder om Skellefteå har varit skadat i över en månad, vilket lett till många renpåkörningar. Polisen Joacim Lundqvist kallar situationen ohållbar.
  • Han riktar kritik mot att problemet kvarstår. Lundqvist varnar för risken att även andra djur kan orsaka allvarliga olyckor.
  • Trafikverket säger att nästan hela sträckan nu är åtgärdad och att resterande skador ska åtgärdas snarast. De planerar också att bygga faunapassager på tre platser för att förhindra framtida olyckor.

Den 21 november var det kraftigt snöoväder och hårda vindar längs Norrlandskusten. Många träd föll – inte minst söder om Skellefteå – och rev där sönder delar av viltstängslet intill E4.

Bureåområdet är särskilt drabbat. Vi har tagit del av polisens egen statistik från förra veckan, som visar att det varit 27 renpåkörningar i området sedan 16 december.

– En rakt igenom ohållbar situation, konstaterar Joacim Lundqvist som är viltsamordnare i polisregion Nord.

Han är kritisk till att problemet kvarstår trots att det nu gått över en månad. Han har själv haft kontakt med Skanska, som sköter underhållet av E4 söder om Skellefteå på uppdrag av Trafikverket.

undefined
Joacim Lundqvist, viltsamordnare vid polisen, är kritisk till att problemet med det skadade viltstängslet kvarstår trots att det gått över en månad sedan stormen den 21 november.

En av de saker som han har framfört är risken att också andra djur, till exempel älgar, kan leta sig ut på vägen och orsaka riktigt allvarliga olyckor.

– Vad som helst kan ju komma gående. Man bör ta det här på större allvar då det är hög hastighet och mycket trafik, säger Joacim Lundqvist.

Det är alltså Skanska som är underentreprenör, men Trafikverket har huvudansvaret för att arbetet på E4 blir utfört.

undefined
Den hårda vinden i kombination med snöovädret för en dryg månad sedan orsakade skador på viltstängslet.

Vi hör av oss till Trafikverket för att få svar på hur de ser på situationen. Vi frågar bland annat om det har gjorts någon skadebedömning och hur det kommer sig att problemet kvarstår trots att stormen inträffade för över en månad sedan.

Efter närmare en vecka får vi ett mejlsvar av Ingemar Nyström, projektledare för sträckan Skellefteå södra. Hans besked är att reparationsarbetet inleddes samma vecka som stormen och enligt honom är så gott som hela sträckan nu åtgärdad.

”Vi har cirka 2,5 kilometer kvar att åtgärda och det är en 70-sträcka mellan två hastighetskameror. Skadorna på den sträckan ska åtgärdas så snart som möjligt”, skriver han.

Han poängterar att det i ett tidigt skede sattes upp varningstavlor om att viltstängslet är skadat. Därtill menar han att ett stort problem är att viltstängslets grindar ibland lämnas öppna efter passage.

”Vi vill uppmana allmänheten att hjälpa oss att se till att öppna grindar stängs. Det finns alltid en risk att vilda djur tar sig ut på våra vägar av olika anledningar”, skriver han bland annat.

undefined
Ingemar Nyström, projektledare vid Trafikverket, nämner i sitt mejlsvar att renoveringsarbeten utfördes på stängslet under hösten, alltså före stormen. Det handlade om byte av ett hundratal stolpar och ett hundratal meter stängsel, samt byte och reparation av ett antal grindar.

Ingemar Nyström påpekar att sträckan Bureå – Hökmarksberget är cirka 24 kilometer, och att det längs vägen finns ett 30-tal naturliga öppningar där stängsel helt saknas.

Vi frågar om Trafikverket har beslutat om investeringar av större karaktär för att förhindra framtida olyckor. Svaret blir att så kallade faunapassager planeras på tre ställen: vid Ljusvattnet-Yttervik, Daglösten-Ljusvattnet och Broänge-Daglösten.

Ingemar Nyström konstaterar att viltolyckorna ökar i hela Sverige. Den främsta anledningen är enligt honom höga hastigheter och intensiv trafik.

Han skriver också att stängsel överallt inte är lösningen, och att det varken är optimalt för människor eller för djuren.

”Frågan är komplex och många avvägningar behöver göras för att åtgärder ska få effekt. Vi satsar på kunskap, forskning och samverkan för att vända trenden”, skriver han.                                                                          

undefined
Trafikverket har upprepade gånger gått ut med varningar för ren på den aktuella vägsträckan. Så sent som på nyårsafton krockade en bilist med tre renar strax söder om Bureå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!