Tre hållplatser för buss tas bort vid E4

Det blir sämre möjligheter att åka buss för den som bor i byarna vid E4. Det framgår av förslaget för ombyggnad av sträckan Daglösten–Ljusvattnet som nu är ute för granskning.

Övre Bäck blir enda stället där man får busshållplatser, där görs också en tunnel under vägen.

Övre Bäck blir enda stället där man får busshållplatser, där görs också en tunnel under vägen.

Foto: Trafikverket

Bureå2023-08-04 06:00

Sträckan som ska byggas om och breddas är 8 kilometer lång, och föreslås få en busshållplats i vardera riktning. De anläggs i Övre Bäck, där E4 och väg 767 möts. Där blir det också tunnel under E4 samt anslutande gång- och cykelvägar.

Hållplatserna vid Daglösten, Ljusvattnet och Istermyrliden tas bort, och folk som bor i dessa byar måste alltså ta sig till Övre Bäck längs med E4.

Det blir inte förbud mot att gå eller cykla längs utbyggda E4, men kommer förmodligen att kännas farligt eftersom farterna ökar. Det planeras för 110 kilometer på de flesta ställen. 

Trafikverket gör bara ett ställe med busshållplatser för varje ny vägplan som görs. Orsaken är att det enligt reglerna också måste byggas en vägtunnel vid varje hållplats. Det anses inte försvarbart med tanke på hur många som åker buss från platserna. ”Att vi inte anlägger fler platser nu innebär dock inte att man inte kan bygga ut i framtiden”, skriver Trafikverket. 

Ombyggnaden av E4 ger inga planskilda korsningar, men däremot flera trevägskorsningar med särskild fil för vänstersväng. Dessa korsningar får belysning cirka 150 meter åt vardera håll, eftersom trafiksituationen kan bli komplex. 

undefined
Skiss över den nya rastplatsen. I svaga streck med gult ser man var dagens rastplats är.

Folk som har sommarstugor vid Ljusvattnet fick inte igenom kravet att E4 ska flyttas ännu längre från sjön. Trafikverket skriver att anledningen till att man flyttar vägen 50 meter mot väster är att man måste räta ut en kurva. Annars hade den fått ligga kvar i dagens läge.

Tack vare flytten finns dock möjlighet att göra en bättre rastplats, och det ska göras eftersom Trafikverket vill erbjuda attraktiva rastplatser med ett avstånd av max 15 mil mellan varje. Platsen ska uppmuntra folk till att röra på sig, och ska erbjuda yrkestrafiken möjlighet till rast. 

Det finns inga planer på att avskärma sjön från trafikanterna, eftersom sjön är ”en av få händelser” på sträckan. 

Närboende har påpekat att olja och drivmedel kan rinna ner i sjön, och Trafikverket skriver att den ombyggda rastplatsen ska få fler och bättre infiltrationsytor, så att regnvatten inte drar med sig föroreningar. 

Närboende hade klagat på att en "ögla" skulle byggas där trafik kör ner till Ljusvattnets camping, och den har nu utgått.

undefined
Det svagare röda strecket visar det nya läget för E4 vid Ljusvattnet. Den nya sträckningen blir cirka två kilometer lång.

Det var planerat för en planskild faunapassage vid Ljusvattnet men efter samråd med rennäringen och jägare har den flyttats längre norrut, till Istermyrliden. 

Det görs också en passage för djur rakt över E4 där det inte ska finnas några stängsel eller räcken på en sträcka av 100 meter. Det blir vid Daglösten. 

Apropå djur ska det göras broar över några vattendrag som blir extra långa så att man kan ha en remsa mark för torr passage. Det innebär att små och medelstora djur kan passera. 

När det gäller buller så får 22 fastigheter ljudnivåer över gränsvärden. Det har gjorts utredningar om sju fastigheter kan få bullervall eller plank, men endast tre föreslås få sådana åtgärder. I övrigt erbjuds bullerskyddade uteplatser eller andra fastighetsnära åtgärder.

Det är inte särskilt mycket som har ändrats nu när förslaget är ute på granskning. Det är sista tillfället när myndigheter och allmänhet tycker till. Den 16 augusti ska det hållas ett informationsmöte och fram till 27 augusti kan man lämna synpunkter. 

undefined
Exempel på bro för djur. Just denna modell finns vid Djäkneboda och en variant byggs vid Istermyrliden.
Händer sedan

Trafikverket tänker att vägplanen ska fastställas kommande vinter, och att man gör bygghandlingar 2024 och 2025.

Byggandet kan börja våren 2029 och ta drygt två år. Det finns pengar avsatta i Trafikverkets budget.

Hela projektet, inklusive planering och markinlösen, väntas kosta 449 miljoner i dagens penningvärde. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!