Envigas har ett antal år på nacken. Grunden kom 2013 då Håkan Holmberg fick frågan av SLU om han ville analysera en ny teknik för att producera biokol. Han tog med innovatören Harry Johansson i projektet och så föddes Envigas och en pilotanläggning togs fram.
Bli kommersiellt
2016 togs nästa steg. Företaget behövde större utrymme och fann det på Modos gamla anläggning i Bureå där det nu verkar.
Våren 2017, då Tobias Brink klev in som vd, fattades beslutet att bolaget skulle gå från att vara en teknikutvecklare till en kommersialiseringsfas, ett stort steg mot den är den nya testanläggningen.
Skogsrester
På tisdagen invigdes den och Bureborna inbjöds på kvällen på ett öppet hus.
Tobias Brink berättar att det finns mängder av applikationer för biokol,
– Det handlar om cirka 2000 stycken, allt från jordförbättrare till beståndsdel i parfym.
Det som används för att göra biokol är till exempel skogsrestprodukter, men även annat organiskt material fungerar. Tekniken bygger på att anläggningen matas med biomassa i någon form och värms upp till 600 grader i en syrefattig miljö. Då blir resultatet biokol, olja och energirik gas.
Inte bara biokolet kan användas. Bioolja kan till exempel levereras till till raffinaderier för att bli grön diesel, bensin och flygbränsle.
Metallindustrin
Biokolet hoppas Envigas ska bli intressant för stål- och metallindustrin, som i dag använder enorma mängder fossilt kol.
– Behovet kan vara på mellan 1-1,5 miljoner ton till den industrin. I vår testanläggning kan vi producera 250 ton per år, berättar Brink.
– Den här testanläggningen är avgörande för affärsutvecklingen. Det är viktigt för oss att komma igång och börja producera. Nu tar vi ett första steg att gå mot en större produktion.
Nyanställer
Tanken är då att bygga kommersiella anläggningar på sådana platser där det finns en närhet till råvaran, men också nära den som behöver biokolet.
Så här långt uppgår Envigas investeringar till 15-20 miljoner kronor.
Innan året är slut räknar Tobias Brink med att företaget har fem-sex personer anställda i driften.