I ett kallt och snötäckt februari fick paret Jakobsson klartecken från fritidsnämnden att de tar över driften av campingen vid Bovikens havsbad.
Då visste de så klart inte att sommaren skulle bjuda på 30 plusgrader under flera månader. Inte heller visste de att campingen skulle vara fullbokad från midsommar till mitten av augusti.
Vädret har varit den stora bidragande faktorn till varför det varit fullbokat hela sommaren. När Norran möter paret pustar de båda ut och skrattar samtidigt som de sätter sig ned.
– Skönt att det lugnat ned sig lite, även om det varit en häftig sommar, säger Kjell-Arne.
Lågsäsong
I måndags började lågsäsongen. Även om det är mindre folk på området än tidigare, är det en hel del gäster som omsluter campingen med den magiska havsutsikten. Sällan sitter båda två ned för att låta sig intervjuas – gäster vill boka plats, checka ut, köpa glass eller äta mat.
Paret gick i pension för två år sedan och hade då ingen tanke på att ta över en camping. De hade visserligen campat i Boviken i 15 år med sin husvagn, så platsen hyste de stor kärlek till.
Men när kommunen sökte ny arrendator ville de ta sig an en ny utmaning. Kjell-Arne har tidigare arbetat som bilförsäljare i 38 år och Anna-Greta inom restaurang och äldreomsorg.
– Det här med service kan vi och därför passar detta oss. Det blev så klart mer än vad vi kunde föreställa oss, men vädret har ju gjort sitt också. Det är helt nytt för oss, men vi lär oss saker hela tiden, säger Anna-Greta.
”Trivas så bra som möjligt”
Några visioner om att bygga om, renovera eller utöka området har paret inte haft. Kjell-Arne menar att man inte ska lova sådant när det inte finns pengar till det. Paret fokuserar i stället på att gästerna ska trivas så bra som möjligt.
– För oss är det viktigt att de trivs och framförallt att det är rent och fräscht här. Det vi ville ha som gäster, vill vi också ge våra besökare, säger Anna-Greta.
Med tanke på sommarens högtryck av turister har det inte heller funnits tid till att renovera, även om så skulle behövas. De har gjort så bra de kunnat, med den personal de har, anser båda.
Hjälpsamma gäster
Den viktigaste lärdomen de tar med sig är att inte vara tidsoptimister. För tiden räcker helt enkelt inte till åt sådant som är planerat. Men Kjell-Arne och Anna-Greta har haft tur, för det har funnits många hjälpsamma på plats.
– Vi har säsongsgäster som hjälpt oss hela sommaren med allt från gräsklippning till att resa restaurangtältet. Det är helt otroligt, vi är så tacksamma, säger Kjell-Arne.
De har arbetat 14-timmars skift varje dag i sommar, så någon semester har det inte blivit. I vinter väntar dock avkoppling. Vart det bär hän vet de inte ännu, men någonstans där solen skiner och vattnet värmer.