– Vårt mål är att alla lastbilstransporter mellan gruvorna och anrikningsverket i Boliden och vidare till smältverket på Rönnskär ska ske med eldrivna fordon i mitten av 2020-talet, berättar Jonas Ranggård, programchef vid Boliden för Norran.
Det handlar nu om ett treårigt pilotprojekt med en el-lastbil, med en totalvikt om 74 ton ,inklusive last och trailer, som levereras av Scania och som ska köras av Renfors Åkeri AB.
– Det känns spännande att få vara en del i den här teknikutvecklingen, kommenterar Niklas Lundqvist, vd vid Renfors Åkeri.
Jonas Ranggård konstaterar att tidigt vara med och testa eldrift för väldigt tunga transporter och bidra till utveckling och omställning till hållbara lösningar ligger helt i linje med Bolidens agenda. El-lastbilen är en del av företagets satsning i att minska sin CO2-intensitet med 40 procent till 2030.
– Den elektrifierade Scania-lastbilen kommer att reducera utsläpp i ett viktigt flöde i verksamheten och ytterligare stärka vår höga klimatprestanda, säger Jonas Ranggård.
Vid anrikningsverket håller Boliden på att installera en snabbladdare på 150 kW.
– Teknikutvecklingen går snabbt så den kan säkert bli ännu kraftigare i framtiden. Vi kommer bland annat att utvärdera hur långa sträckor man kan köra med lastbilen innan den behöver laddas, berättar Jonas Ranggård.
Fredrik Allard, som är chef för E-mobility vid Scania, konstaterar att utvecklingen av eldrivna tunga fordon går snabbt.
–Vi visar återigen att tekniskt är helelektriska lösningar för tunga fordon redan är här. Det är mycket viktigt att infrastrukturen hänger med för att fler kunder ska ta steget. Det är också otroligt värdefullt att jobba på denna typ av koncept för tung el-drift med aktörer som Boliden som vill driva utvecklingen framåt, inte minst inom klimatområdet, säger han.
El-lastbilens tekniska lösningar bygger på dagens serietillverkade teknik där starkare komponenter tillförts vilket gör att tuffa driftsförhållanden fungerar ändamålsenligt med ett batterielektriskt fordon.
Projektet är en del av initiativet Reel som leds av projektverkstaden Closer och utförs med stöd från programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation för att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem på den svenska marknaden.