Det svenska företaget Hypex Bio Explosives Technology har under de senaste två åren haft en pilotfabrik i Bolidens gruva i Kankberg där de tillverkat sitt sprängämne som rönt stort internationellt intresse. Tester har även gjorts i Bolidens gruva i Garpenberg och utvecklingen har skett i nära samarbete med Bolidens teknikavdelning.
– Både vi och Hypex är mycket nöjda med resultaten efter 20 salvor i Kankberg där fragmenteringen och genomslaget visade sig vara lika bra som med konventionella sprängämnen. Så nu tar vi ytterligare ett steg framåt i vårt samarbete, berättar Daniel Bergius, gruvchef vid Kankbergsgruvan.
I onsdags beviljade Skellefteå kommun bygglov för den permanenta sprängämnesfabriken vid Kankbergsgruvan.
– Fabriken är modulbyggd så den kommer ganska snabbt att kunna etableras, säger Daniel Bergius.
Genom att Hypex ersatt ammoniumnitrat med väteperoxid som oxidationsmedel i sprängämnet får man betydligt mindre koldioxidutsläpp.
– Genom att använda Hypex kommer vi under en livscykel minska koldioxidutsläppen från sprängämnet vid detonationerna med 90 procent jämfört med konventionella produkter, berättar Daniel.
Eftersom Hypex kan användas på samma sätt som konventionella sprängämnen behövs inga stora förändringar av rutiner vid sprängningar. Både laddtiden och spoltiden är också densamma.
– Vi ska nu låta montera Hypex laddutrustning på vårt nya laddfordon och utbilda vår personal.
När Hypex första gången presenterade sin idé om ett nitratfritt sprängämne var det många inom gruvbranschen som skakade på huvudet. Men inte Boliden.
– Det här kan helt klart bli en game changer inom gruvbrytning. Förutom minskat utsläpp av koldioxid och kväve förbättras arbetsmiljön och behovet av ventilation av spränggaser minskar, säger Daniel Bergius och betonar att målet är att Kankberg ska bli den första kvävefria gruvan i världen.
– Detta leder vår bransch framåt inom klimat- och hållbarhetsprestanda som medför att vi tillhandahåller metaller som behövs för klimatomställningen och ett modernt samhälle, fortsätter han.
I den hållbara andan ingår även att börja använda batteridrivna fordon från Volvo Truck under jord i Kankberg.
– Vi ska främja utvecklingen av en serieproducerad batteridriven lastbil som kan hantera gruvans malm- och bergtransport. Idag har vi Ingen elektrisk motsvarighet.
Den första lastbilen som levereras ska transportera bergbultar och annan utrustning. När erfarenheterna från den analyserats ska den andra lastbilen som ska transportera malm och gråberg tas i drift.
– Om alla produktionslastbilar i gruvan vore elektriska skulle koldioxidutsläppen från gruvan kunna minska med mer än 30 procent, säger Daniel Bergius.
Dennis Forslund, projektledare på Boliden, ser samarbetet med Volvo Trucks som en fantastisk möjlighet att driva tekniken framåt och samtidigt få lärdomar om hur Boliden ska anpassa sina verksamheter för en omställning till fossilfria transporter under jord.
– Dessutom minskar gruvans totala energibehov eftersom eldrift är effektivare än traditionell dieselmotor samt att det är möjligt att ta tillvara den elektricitet som genereras vid motorbromsning i nerförsbackar, konstaterar Dennis.