Så automatiseras Bolidens gruvor

Under tisdagen genomfördes Nordic ConTech Talks med temat hur robotiseringen kan möjliggöra framtidens byggande. Bland talarna återfanns Peter Burman som ansvarar för gruvautomation vid Bolidens gruvor. Han poängterade vikten av positionering av personalen som en nyckel för att lyckas med robotiseringen.

Ulf "Kanke" Brännström instruerar Stefan Romedahl, affärsområdeschef gruvor vid Boliden, hur han ska använda en fjärrstyrd skrotaren vid ett test i Kankbergsgruvan.

Ulf "Kanke" Brännström instruerar Stefan Romedahl, affärsområdeschef gruvor vid Boliden, hur han ska använda en fjärrstyrd skrotaren vid ett test i Kankbergsgruvan.

Foto: Lars Westerlund

Boliden2021-10-27 16:00

Det ställs högre krav på att öka produktiviteten, förbättra arbetsmiljön och inte minst minska miljöpåverkan inom byggbranschen. För att lösa dessa kraven är många överens om att robotteknik kan vara till stor nytta. Under konferensen delade Peter Burman med sig av sina erfarenheter från detta område inom gruvindustrin.

– Vad vi gjort i Boliden under de senaste tio åren är att investera kraftigt i digital infrastruktur. Idag har Boliden över 3 000 accesspunkter under jord i våra svenska gruvor. Vi har numera egna SIM-kort och allt finns lokalt och fungerar även om fibern kapas, berättar han. 

undefined
Ulf "Kanke" Brännström instruerar Stefan Romedahl, affärsområdeschef gruvor vid Boliden, hur han ska använda en fjärrstyrd skrotaren vid ett test i Kankbergsgruvan.

Idag är alla gruvmaskiner från Epiroc och Sandvik uppkopplade så att all data från dem flödar till Bolidens kontrollrum som finns ovan jord. All personal spåras också i realtid med wifi-positionering så att man vet var alla befinner sig.

– Med hänvisning till GDPR kan man i den dagliga driften inte spåra individer men om det händer en olycka låses systemen upp och då kan man även följa individer under ett räddningsarbete för att till exempel se om de gått in i en räddningskammare. 

När nödläget går igång lagras alla positioneringsrörelser i hela gruvan i en "svart låda" som krypteras.

undefined
"Vad vi gjort i Boliden under de senaste tio åren är att investera kraftigt i digital infrastruktur", säger Peter Burman.

– Efter godkännande från facket kan vi då sitta och göra analyser i efterhand och se hur räddningsförloppet gick, berättar Peter.

På konferensen påtalade han vikten av att man vid robotisering på byggarbetsplatserna ska positionera all personal.

– Om ni inte kan fixa positioneringen kommer ni inte att få flöde i byggandet. Robotarna kommer att ta för stor yta och låsa logistiken på er byggarbetsplats, precis som fallet är i våra gruvor.

Fler och fler funktioner i Bolidens gruvor börjar flyttas över till fjärrstyrning och delvis robotiseras. 

– Vid vår gruva i Garpenberg lastas 70 procent av all malm ut via fjärrstyrda robotiserade maskiner. En stor del av produktionsborrningen där går också via fjärrstyrda robotiserade maskiner. 

undefined
Boliden har beslutat att införa ett autonomt gruvtrucksystem på elva gruvtruckar i Aitik.

Peter Burman berättade också att Boliden beslutat att införa ett autonomt gruvtrucksystem på elva gruvtruckar i Aitik. 

Nordic ConTech Talks arrangerades av Svensk Byggtjänst tillsammans med Smart Built Environment, Byggföretagen, Installatörsföretagen och InfraSweden2030.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!