Det var under natten mot den 13 juni som larmet gick om en brand på Boliden Rönnskärs elektrolysverk.
Mikael Staffas befann sig då i Gällivare och hade ett inplanerat besök vid Aitik-gruvan. Han blev uppringd tidigt på morgonen.
– I Gällivare i juni är det jätteljust och jag tänkte att jag hade försovit mig, men sedan insåg jag att klockan var 04.00, berättar han då vi ses på Brukshotellet i Boliden.
Daniel Peltonen, chefen för Bolidens smältverk, ringde och berättade om branden.
– Han sa att elektrolysverket var bortom en möjlig räddning, säger Staffas, som fick ta ett snabbt beslut: hur skulle resten av dagen se ut – var skulle han befinna sig?
– Jag åkte inte ned till Rönnskär, men jag funderade på det. Jag kunde ha varit där på några timmar. Det är så att det skapar en viss oro om jag kommer och det stör de som håller på att och jobbar med det som hänt. Jag pratade istället med alla runt omkring, styrelse, ledning och andra. Klas (Nilsson, kommunikationschef) och jag förberedde den pressrelease som skulle ut direkt på morgonen.
Mikael Staffas tog ett plan till Stockholm. Branden var inte den enda aktuella frågan. Bolidens styrelse skulle samlas för ett möte samma eftermiddag.
– Ingen tror i efterhand på den här timingen, säger Staffas och konstaterar att Boliden inte bara skulle berätta för aktiemarknaden om branden, utan också om två andra saker:
– Det var sämre pris, framförallt på zink, under våren. Vi hade bestämt att vi skulle sätta Taragruvan i malpåse. Vi hade kallat in styrelsen för att fatta det formella beslutet. Vi hade också problem med våra halter i Kevitsa i Finland och behövde gå ut och vinstvarna. Vi hade tänkt att vi skjuter ihop dem och ger besked samtidigt. Nu blev det en tredje sak också att prata med styrelsen också…, konstaterar Staffas.
Den 30 juni berättade Boliden att produktionen på Boliden Rönnskär återupptagits och att företaget producerade anodkoppar och inte katodkoppar då det sista steget, elektrolysen, brunnit upp. Samtidigt lades ett varsel på 190 tjänster, som till slut landade i att 90 tjänster, ungefär en tiondel av dem på Boliden Rönnskär, försvinner.
– Det var ganska klart att vi måste komma igång och producera. Utan ett elektrolysverk går det att producera det som kallas anodkoppar som är en mindre ren form av koppar, men det har en helt annan kundkrets.
Mycket arbete kom att ske parallellt: starta upp Rönnskärsverken på nytt, hitta kunder för anodkopparen och hantera de kunder som väntade på katodkoppar.
– På drygt 14 dagar lyckades vi med det och hade i de allra flesta fall hittat lösningar för våra kunder så att de kunde få katoder från annat håll.
Vid delårsrapporten för Bolidens tredje kvartal, den 20 oktober, berättade företaget att ”Den årliga negativa påverkan på rörelseresultatet beräknas bli cirka 1 miljard kronor jämfört med 2022, allt annat lika.”
– Man skulle också kunna säga att det är 250 miljoner kronor per kvartal. Nu sa vi en miljard per år. Det är ungefär vad det kostar oss. Vi har ett Rönnskär som i vanliga fall tjänar mellan 1 och drygt 1,5 miljard. Nu tjänar vi mellan 0 och 0,5 miljarder. Det är realiteten. Ett Rönnskär utan ett elektrolysverk är inte någon briljant affär även om det går ihop och därför producerar vi.
Nu pågår en förstudie som ska ge styrelsen ett beslutsunderlag inför framtiden. Elektrolysverket som brandhärjades var i grunden byggt på 1950-talet, men en stor utbyggnad gjordes i slutet av 1990-talet, vilket ökade kapaciteten kraftigt.
– Vi tittar på att ersätta elektrolysverket. Det är klart att vi inte tittar på att bygga exakt samma utan att vi kommer att bygga utifrån moderna principer och möjligheter. Det är samma teknik, men det är en massa saker runt, mer automation, kontrollstationer som man kan bygga in i en ny anläggning. På det nya kommer antagligen färre personer att jobba om vi bygger upp det, säger Staffas.
Han fortsätter att prata om elektrolysverket och säger ”när” om en möjlig uppbyggnad, men rättar sig snabbt till ”om”
– Nu ska jag vara försiktig. Det finns inget beslut, men det är klart att vi har en stark ambition bygga upp ett elektrolysverk. Vi har sagt att vår ambition är att komma till beslut under första kvartalet 2024. En del av förstudien görs nu. Jag har sagt att det går att göra på två år, men det får framtiden visa.
Det är inte en enkel sak att bygga ett nytt elektrolysverk. Platsen där det nedbrunna stod på Boliden Rönnskär är inte aktuell då det är ruiner där nu.
– Vi har en potentiell ny plats på Rönnskär där vi gör basala saker som geotekniska undersökningar, ser på hur mycket som måste pålas och allt sådant.
Mikael Staffas berättar att det inom koncernen samlas en stor mängd information som ska ligga som underlag för framtida beslut.
– Vi samlar vanligtvis på oss underlag under årtal inför våra investeringsbeslut. Här finns det ingenting. Det var ingen som hade funderat på att bygga ett nytt elektrolysverk. Det här är en process som egentligen börjar från noll, berättar han.
För Boliden är de fem smältverken viktiga. Att både ha smältverk och gruvor i koncernen gör att volatiliteten i intjäningen blir mindre, det vill säga att den ekonomiska stabiliteten ökar.
Dagens Industri har kallat 2023 för ”Bolidens mardrömsår”.
– Det ligger lite i det. Efter kanske tio år av framgång på framgång: vi har blivit vackrare större och bättre tjänat mer pengar och det mesta har gått som det ska så 2023 var ett jobbigt år.
– Vi visste att det var ett litet tryck på kassaflödena det här året. Sedan har det kommit slag i slag: de sämre halterna i Finland som inte var beräknade, de sämre världsmarknadspriserna som kopplade till att vi stängde ned Tara – och branden på Rönnskär. Vi har också en verklighet som kommit i kapp oss. Vi har gått ut och berättat att det kommer att kosta mycket mer och stänga våra gruvor än vi tidigare talat om. Ja, det har varit ett litet skitår. Det känns bra att öppna dörren till ett nytt år. The only way is up, avslutar Mikael Staffas.
Fotnot: Efter intervjun har Reuters gått berättat att Bolidens zinkgruva Tara på Irland har som ambition att tas ur malpåse under andra kvartalet 2024 om bland annat lokala förhandlingar går i lås, uppgifter företaget inte bekräftat än.