Nu rivs dammen vid den nedlagda Låndalsgruvan

I sommar river Boliden invallningsdammen i Skellefteälven som anlades för att man skulle kunna driva ett dagbrott i Långdalsgruvan. Älven kommer efter rivningen i stort sett att återgå till den sträckning som den hade innan dammbygget.

Lars Andersson kollar läget på dammen som ska rivas.

Lars Andersson kollar läget på dammen som ska rivas.

Foto: Lars Westerlund

Boliden2021-06-28 06:15

I samband med rivningen ska slänter flackas av och besås för att skydda mot erosion och området ska kunna användas av allmänheten för friluftsliv.

– Bland annat kommer vi att bygga en grillplats och anlägga en båtramp. Utöver detta ska kompensationsutsättning av fisk genomföras, berättar Bolidens projektledare Lars Andersson.

undefined
Dammen som omslöt dagbrottet i Långdal ska nu rivas.

Boliden drev Långdalsgruvan under perioden 1967–1999. Brytningen skedde till en början under jord. När det visade sig att fyndigheten sträckte sig under Skellefteälven ledde det till en ansökan 1989 om att få markavvattna en del av älven genom att bygga en invallningsdamm för att kunna fortsätta verksamheten i ett dagbrott.

1990 fick Boliden tillståndet och började kort därefter arbetet med att flytta älven 50 meter i sidled, fördjupa den och bygga invallningen. Arbetet blev klart under 1991 och dagbrottet kunde då tas i bruk. 

undefined
Lars Andersson och Andreas Vallmark är Bolidens projektledare för dammrivningen.

Tillståndet för invallningsdammen var giltigt i tolv år, sedan skulle den rivas. 1999 stängde gruvan och dagbrottet vattenfylldes. 

– Tillståndet för markavvattningen har sedan förlängts i omgångar eftersom Boliden först prospekterat på området och sedan utfört miljörelaterade utredningar. Senaste tillståndet fick man 2016 och det gäller i fem år, det vill säga till den 31 december 2021, berättar Andreas Vallmark, Bolidens delprojektledare för miljön.

I samband med uppföljning av vattenkvaliteten i dagbrottet inom den löpande egenkontrollen identifierades stigande metallhalter i vattenmassan. Studier av metallhalter i mark inom området har visat på områden med kraftigt förhöjda metallhalter. Enligt den idéstudie som bedrivits på området har man hittat två saker som påverkar dagbrottets vattenkvalitet. Det handlar då om två före detta upplagsområden. Under 2019 sanerades ett av dessa och återfylldes med ren morän. 

undefined
På sitt smalaste ställe är dammen fem meter bred.

– Inom förstudien, som drivits under 2019–2020, har bedömningen gjorts att dammvallen nu kan rivas utan att äventyra eller överskrida gällande normer och nivåer för vattenkvalitet och särskilt förorenade ämnen, säger Andreas Vallmark.

För att minimera belastningen på Skellefteälven inleddes arbetet med att vattnet i dagbrottssjön kalkades för att sedan omsättas med vattnet i älven. 

Andreas Vallmark och Lars Andersson konstaterar att närboende är lite oroliga för att det ska uppstå grumling som kan påverka växt- och djurlivet i älven.

 – Men enligt våra beräkningar ska det inte behöva bli så. I samband med rivningen använder vi siltgardiner för att hålla det grumliga vattnet inne i dagbrottet, berättar Lars Andersson.

undefined
Lars Andersson och Andreas Vallmark

Under den tid som rivningsprojektet pågår kommer arbetsområdet sträcka sig från dammvallen och tio meter utanför siltgardinerna. 

– Det kan innebära en viss störning och inskränkning för fiskare, säger Andreas Vallmark.

Skanska har anlitats för rivningen, som kostnadsberäknats till cirka 20 miljoner kronor. 

– En av utmaningarna i projektet är arbetsmiljön eftersom dammen på sitt smalaste ställe inte är mer än fem meter bred och det gäller att skapa en säker arbetsmiljö för de som kör med fordon på den i samband med rivningen, berättar Lars.

undefined
"Inom förstudien, som drivits under 2019–2020, har bedömningen gjorts att dammvallen nu kan rivas utan att äventyra eller överskrida gällande normer och nivåer för vattenkvalitet och särskilt förorenade ämnen", säger Andreas Vallmark.

60 000 kubikmeter material ska forslas bort och även de stålsponter som använts för att dammen skulle vara stabil.

– Den 15 oktober räknar vi med att arbetat ska vara slutfört, avslutar Lars Andersson.

Bolidenområdet

Sedan produktionsstarten på 1920-talet har vi brutit malm i 30 gruvor i Bolidenområdet. Idag består området av underjordsgruvorna Renström, Kristineberg och Kankberg. Med undantag för Kankberg bryts det komplexmalm som innehåller zink, koppar, bly, guld och silver i samtliga gruvor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!