Ninas lastbil något häftigt i hästväg

Nina Ågren, som är transportör vid Kankbergsgruvan, har ett helt unikt jobb. Hon är nämligen först i världen med att köra en serieproducerad lastbil för transporter under jord.

Nina Ågren rattar den eldrivna lastbilen i Kankbergsgruvan.

Nina Ågren rattar den eldrivna lastbilen i Kankbergsgruvan.

Foto: Lars Westerlund

Boliden2024-03-17 13:00

Sedan den 15 januari arbetar Nina Ågren med att ratta en eldriven lastbil vid Bolidens gruva i Kankberg. 

Fordonet, en Volvo FH Electric, har sedan projektstart gått under namnet ”Nina-bilen. Lastbilen använder hon främst för transporter under jord med utrustning ner till verkstaden i gruvan. En tripp på cirka tre kilometer.

Lastbilen har en totalvikt på 30 ton och en maximal lastvikt på cirka 12 ton. 

undefined
Lastbilen har en maximal lastvikt på cirka 12 ton.

– Hittills har jag som mest genomfört transporter med tio ton på flaket, säger Nina Ågren, som arbetat tolv år som transportör i Kankbergsgruvan

I lastbilen sitter sex batterier. En till två gånger per vecka behöver Nina ladda batterierna beroende på hur mycket hon kör. Vid gruvan finns två laddare, varav en är en snabbladdare.

undefined
Nina Ågren och Daniel Bergius är mycket nöjd med hur lastbilen fungerar.

– Jag vill absolut inte byta tillbaka till min gamla dieseldrivna lastbil som bara var tre år gammal. Det är fantastiskt skönt att kunna arbeta i en tyst lastbil. Arbetsmiljön blir betydligt bättre i den, säger Nina.

Hon är också imponerad över lastbilens acceleration.

undefined
Volvo Lastvagnar och Boliden har sedan början av 2023 ett samarbete kring elektrifiering av lastbilstransporter i gruvmiljö.

– Man får svar direkt när man trycker på gaspedalen, konstaterar Nina.

Volvo Lastvagnar och Boliden har sedan början av 2023 ett samarbete kring elektrifiering av lastbilstransporter i gruvmiljö, vilket innebär att två tunga, batterielektriska Volvolastbilar ska användas i Kankbergsgruvan.

undefined
"Det är fantastiskt skönt att kunna arbeta i en tyst lastbil. Arbetsmiljön blir betydligt bättre i den", säger Nina Ågren.

Samarbetet kommer ge båda parter viktig information om hur de batterielektriska fordonen fungerar i gruvmiljö under jord. Baserat på erfarenheterna av den första lastbilen ska ytterligare en tas i drift och användas för transport av berg och malm under jord. 

– Volvo har i realtid fullständig koll på hur jag använder lastbilen och kan analysera många olika parametrar, berättar Nina Ågren.

undefined
En till två gånger per vecka behöver Nina Ågren ladda batterierna beroende på hur mycket hon kör.

Testerna kommer att pågå i två år och sedan är det meningen att Volvo ska ha hittat den optimala lösningen för eldrivna lastbilar under jord.

– Ambitionen är att vi ska byta ut våra diesellastbilar mot batterielektriska i Kankbergsgruvan, detta skulle resultera i att koldioxidutsläppen minskar med mer än 30 procent, konstaterar Daniel Bergius, gruvchef vid Kankbergsgruvan. 

undefined
"Ambitionen är att vi ska byta ut våra diesellastbilar mot batterielektriska i Kankbergsgruvan", säger Daniel Bergius.

För att detta ska kunna blir verklighet måste gruvan först få tillgång till ett 30 kV-nät vilket brukar kallas för ett blå-nät.

– Idag har vi ett 10 kV-nät men i slutet av 2025 ska vi ha ett nät med en spänningsnivå på 30kV, avslutar Daniel Bergius.

undefined
"Volvo har i realtid fullständig koll på hur jag använder lastbilen och kan analysera många olika parametrar", berättar Nina Ågren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!