Sedan den 15 januari arbetar Nina Ågren med att ratta en eldriven lastbil vid Bolidens gruva i Kankberg.
Fordonet, en Volvo FH Electric, har sedan projektstart gått under namnet ”Nina-bilen. Lastbilen använder hon främst för transporter under jord med utrustning ner till verkstaden i gruvan. En tripp på cirka tre kilometer.
Lastbilen har en totalvikt på 30 ton och en maximal lastvikt på cirka 12 ton.
– Hittills har jag som mest genomfört transporter med tio ton på flaket, säger Nina Ågren, som arbetat tolv år som transportör i Kankbergsgruvan
I lastbilen sitter sex batterier. En till två gånger per vecka behöver Nina ladda batterierna beroende på hur mycket hon kör. Vid gruvan finns två laddare, varav en är en snabbladdare.
– Jag vill absolut inte byta tillbaka till min gamla dieseldrivna lastbil som bara var tre år gammal. Det är fantastiskt skönt att kunna arbeta i en tyst lastbil. Arbetsmiljön blir betydligt bättre i den, säger Nina.
Hon är också imponerad över lastbilens acceleration.
– Man får svar direkt när man trycker på gaspedalen, konstaterar Nina.
Volvo Lastvagnar och Boliden har sedan början av 2023 ett samarbete kring elektrifiering av lastbilstransporter i gruvmiljö, vilket innebär att två tunga, batterielektriska Volvolastbilar ska användas i Kankbergsgruvan.
Samarbetet kommer ge båda parter viktig information om hur de batterielektriska fordonen fungerar i gruvmiljö under jord. Baserat på erfarenheterna av den första lastbilen ska ytterligare en tas i drift och användas för transport av berg och malm under jord.
– Volvo har i realtid fullständig koll på hur jag använder lastbilen och kan analysera många olika parametrar, berättar Nina Ågren.
Testerna kommer att pågå i två år och sedan är det meningen att Volvo ska ha hittat den optimala lösningen för eldrivna lastbilar under jord.
– Ambitionen är att vi ska byta ut våra diesellastbilar mot batterielektriska i Kankbergsgruvan, detta skulle resultera i att koldioxidutsläppen minskar med mer än 30 procent, konstaterar Daniel Bergius, gruvchef vid Kankbergsgruvan.
För att detta ska kunna blir verklighet måste gruvan först få tillgång till ett 30 kV-nät vilket brukar kallas för ett blå-nät.
– Idag har vi ett 10 kV-nät men i slutet av 2025 ska vi ha ett nät med en spänningsnivå på 30kV, avslutar Daniel Bergius.