Omställning i fokus under statsministerns besök

Efter en timme nere i Renströmsgruvan dyker Ulf Kristersson upp med ett följe av lokala aktörer. Den gröna omställningen är orsaken att statsministerns flugit till Skellefteå.

Ulf Kristersson säger att gruvtraditionen med metaller kommer i ett helt annat ljus nu med omställningsarbetet.

Ulf Kristersson säger att gruvtraditionen med metaller kommer i ett helt annat ljus nu med omställningsarbetet.

Foto: Victor Svenfelt

Boliden2023-09-22 18:36

Från 850 meters djup tar statsminister Ulf Kristersson hissen upp ur Renströmsgruvan i Boliden. Tillsammans med lokala aktörer som Northvolt, ABB, Boliden, och Skellefteåkraft har de diskuterat den gröna omställningen i Skellefteå. 

– Sverige har unika möjligheter och hela världen behöver den sortens metaller så det är klart att vi är stolta över att vi har en så lång gruvtradition med unika metaller, säger Kristersson. 

Han fortsätter: 

– De kommer i ett helt annat ljus nu med omställningsarbetet, när vi ska elektrifiera allting. Det som har varit historiska framgångar i Sverige kan nu på nytt bli historiska framgångar i Sverige. 

Vilka diskussioner hade ni nere i gruvan?

– Diskussionerna var förutsättningarna för svensk gruvdrift. Det handlar mycket om olika tillståndsprocesser, det handlar om EU-lagstiftningar. Hela Sverige är på tårna i EU samarbetet. 

Kompetens präglade också dagens diskussioner. 

– Det handlade om att ha rätt kompetens på rätt ställe. I dom här trakterna är det ju många olika företag som slåss om kompetens och då gäller det att man lockar hit människor så det räcker till alla. 

undefined
Med ett följe av lokala aktörer från området dök statsministern upp ur Rennströmsgruvan i Boliden.

Det finns en del markkonflikter när det kommer till omställningen. Måste ni prioritera något där och hur prioriterar ni i så fall?

– Det är svåra avvägningar. Det är många som påverkas. Man behöver ha tillståndsprocesser som är förutsägbara så att företagen vet vad som gäller och kan få svar i rimliga tider. 

Han fortsätter:

– Det betyder inte alls alltid att det är gruvföretagen som får sin vilja igenom. Det betyder inte heller att man kan tro att man klarar av omställningen utan någon miljöpåverkan överhuvudtaget. Då måste tillståndsprocesserna vara så förutsägbara och snabba som möjligt, så att man inte lägger ner hundratals miljoner kronor på något som inte blir av. 

Trafikverket anser att Norrbotniabanan och E4 förbifarten behöver tidigareläggas. Hur ser du på detta?

– Vi tittar på allt detta just nu. Vi kommer ta ställning till alla dom här sakerna. Jag förstår ju hur de tänker för det här är ju förutsättningar för mycket av den industrialisering som pågår här. Vi tittar mycket noga på detta. 

Är ni beredda att tidigarelägga någon utav dom?

– Jag kan inte svara på det just i dag. Vill man ha mera specialiserade svar så tror jag att infrastrukturministern kommer kunna ge mycket mera exakta svar än vad jag kan ge i dag. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!