Kampanj för att minska kunskapsluckor om gruvindustrin

Nu har gruvnäringen dragit igång kampanjen ”Den Svenska Gruvan” som de ser som sin gemensamma röst till allmänheten. Kampanjen fokuserar på de områden där kunskapsluckorna kring gruvnäringens betydelse för klimatomställningen är som störst enligt opinionsmätningarna, det vill säga i Göteborg, Stockholm och Skåne.

Gruva

Gruva

Foto: Anders Rörby/arkiv

Boliden2021-05-28 10:04

Klas Nilsson, kommunikationsdirektör på Boliden och ordförande i styrgruppen för Den Svenska Gruvan, konstaterar att moderna och hållbara liv är en ekvation som inte går ihop utan att vi tillför mer metaller och mineral. Han pekar på en rapport från Internationella Energimyndigheten som visar att ska vi nå netto-noll påverkan till 2050 så ökar behoven av vissa metaller och mineral med hela sex gånger.

– En elbil behöver till exempel cirka fyra gånger så mycket koppar som en fossil bil, säger han i ett pressmeddelande.

Flera opinionsundersökningar som branschen låtit göra visar att det finns en ambivalens till huruvida gruvnäringen verkligen behöver utvecklas mer här i Sverige. Inte minst bland stockholmare, särskilt i yngre grupper. 

Klimatomställningen betyder otvetydigt att vi måste fortsätta investera i både nya och befintliga gruvor. Men här finns det helt klart en kunskapslucka hos många. Med vår kommunikation vill vi skapa en förståelse hos allmänheten så att fler ser sambanden mellan hålet i marken och vindkraftverken på åkern, berättar Emma Härdmark, kommunikationschef på branschorganisationen Svemin.

Kampanjen finansieras av Boliden, LKAB, Zinkgruvan Mining, ABB, Epiroc och Sandvik. Svemin samordnar och driver arbetet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!