Farliga omkörningen på 95:an – "arg och förvånad"

På torsdagen blev en bilist farligt nära att krocka med en buss på väg 95 utanför Boliden. Han tvingades hålla ut så långt det bara gick för att inte kollidera, och han beskriver både ilska och förvåning över busschaufförens riskabla omkörning. "Det är inte okej att göra så", säger mannen till Norran.

En riskabel omkörning som hade kunnat leda till en krock, enligt den mötande bilisten.

En riskabel omkörning som hade kunnat leda till en krock, enligt den mötande bilisten.

Foto: Privat

Boliden2024-08-25 21:45

Klockan var strax innan sju på torsdagsmorgonen och mannen hade precis varit på gymmet. Han körde från Boliden till sin arbetsplats i Skellefteå när han fick syn på en buss längre fram på väg 95.

Bussen kom i mötande riktning och var i full färd med att köra om ett par personbilar.

– Jag såg från en lång distans att han riskerade att inte hinna, och att han måste gå in mellan två bilar. Så jag började släppa gasen och sakta ner, säger mannen som vill vara anonym.

Men när han närmade sig bussen var han ändå tvungen att hålla ut till höger för att inte kollidera med den. Han beskriver att han körde så nära vägkanten han kunde, utan att lämna asfalten.

– Om jag inte hade kört bilen nära diket hade bussen tagit bort min sidospegel.

undefined
Mannen körde så nära vägkanten han kunde för att inte kollidera med bussen.
undefined
"Om jag inte hade kört bilen nära diket hade bussen tagit bort min sidospegel", säger mannen om omkörningen.

Det var alltså nära ögat, men bilföraren säger att han inte blev rädd. Däremot blev han upprörd.

– Jag blev arg och förvånad. Jag tutade på honom för att signalera att det inte är okej att göra så.

När han passerat bussen slängde han en blick i backspegeln. Han såg då hur bussen blinkade och påbörjade en ny omkörning.

– Jag kunde bara tänka att om du precis har lyckats undvika en olycka ska du inte försöka orsaka en till.

I Ungern, där mannen är uppvuxen, är den här typen av situationer lite vanligare, säger han. I Sverige, menar han, kör de flesta lagligt.

– Jag har tyvärr sett ganska många idioter, så jag var beredd. Min tanke var att försöka undvika att jag skulle skadas. Men att en busschaufför kör som han gör, och riskerar allas liv som är i bussen, är ett jättestort fel.

undefined
"Att en busschaufför kör som han gör, och riskerar allas liv som är i bussen, är ett jättestort fel", säger mannen.

Hela förloppet fångades på video, och mannen säger att han har skickat in materialet till polisen. 

Tomas Larsson är VD för bolaget Boreal som ansvarar för den aktuella busslinjen. När han får se filmen säger han:

– Det där är ingen snygg omkörning, absolut inte. Vi har kollat upp data men just det här har vi inte sett, så det kommer som en blixt från klar himmel. 

undefined
Tomas Larsson är VD på bolaget Boreal.

Han förklarar att bolaget har system i realtid som fångar upp vad som sker men som inte kan fånga upp sådana omkörningar, och det har inte heller kommit någon anmärkning. Därför är det bra att få se händelsen på film, säger han.

– Vi uppskattar att få se det, det är supernyttigt för oss. Säkerheten är otroligt viktig och det där är inte i linje med hur vi vill att det ska gå till. 

Ellen Berg är HR-chef på Boreal. Hon säger att bolaget har en aktiv dialog med chaufförerna om säkerheten. 

– Säkerheten går alltid först och är viktigare än tidtabellen. 

undefined
Ellen Berg är HR-chef på bolaget Boreal.

Vilka åtgärder vidtar ni efter den här händelsen?

– Vi har interna rutiner och har redan diskuterat åtgärder med berörd person. Nu har vi mer att gå på och det uppskattar vi definitivt, säger Tomas Larsson.

FAKTA

Boreal Sverige utför serviceresor, linje- och beställningstrafik samt skoltransporter. Huvudkontoret är i Skellefteå och de är en del av Borealkoncernen som bedriver verksamhet inom buss, spårvagn, höghastighetspassagerarfärjor och bilfärjor.

Boreal Sverige har i dag verksamhet i Skellefteå, Norsjö, Malå, Lycksele, Bjurholm, Vilhelmina, Sorsele och Storuman, med cirka 90 medarbetare totalt på dessa orter.    
 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!