Bolidens lyckade renvarningsapp ut på större marknad

2019 införde Boliden ett nytt renvarningssystem via en app för malmtransporterna mellan Kristineberg och Boliden. Det blev lyckat och nu tar utvecklingsbolaget Ávki i Gällivare över appen för att utveckla den vidare.

"Vi har fått så bra feedback från chaufförerna att det skulle kännas bra om fler kunde dra nytta av appen", säger Anders Forsgren.

"Vi har fått så bra feedback från chaufförerna att det skulle kännas bra om fler kunde dra nytta av appen", säger Anders Forsgren.

Foto: Lars Westerlund

Boliden2022-01-31 07:30

Renfors Åkeri, som sköter malmtransporterna mellan Kristineberg och Boliden åt Boliden, använder idag renvarningsappen i ett 20-tal av sina bilar.På den sträckan åker ett flertal av deras bilar varje timme vilket innebär att de numera har bra koll på var det finns renar och vilt.

– Tyngden på våra lastbilar gör att det tar lång tid att bromsa fordonet men med det här varningssystemet kan förarna dra ned på farten i tid, berättar Patrik Burström, KMA-ansvarig vid Renfors Åkeri.

undefined
Förarna trycker på varningsknappen efter att de passerat en renhjord och sedan ligger varningen kvar i 30 minuter.

Han konstaterar att systemet fungerat mycket bra och att det bidragit till färre renpåkörningar. 

– Tyvärr kan appen idag bara användas på Androidtelefoner som är fastmonterade i lastbilen och många av våra chaufförer hade också velat ha den i sina I-phones, säger Patrik.

Systemet bygger på GPS-punkter i en app och de mobiltelefoner som används är låsta och används enbart för detta ändamål. Förarna trycker på varningsknappen efter att de passerat en renhjord och sedan ligger varningen kvar i 30 minuter. Den aktiveras bara när en lastbil närmar sig platsen där varningen utfärdades. På så sätt slipper man en massa onödiga varningar som kan störa koncentrationen.

undefined
Renvarningsappen som används i malmbilarna har fungerat mycket bra och bidragit till färre renpåkörningar.

Anders Forsgren, programchef hos Boliden, hoppas nu att Ávki, som har specialkompetens inom samiskt näringsliv, kan ta produkten vidare så att den får större spridning. 

– Vi har fått så bra feedback från chaufförerna att det skulle kännas bra om fler kunde dra nytta av appen, säger Anders.

Erika Unnes, projektledare vid Ávki, som har sin bas i Gällivare och som även har kontor i Jokkmokk, gillar appen och menar att den har stor potential.

– Den är bra både för förare, renägare och försäkringsbolag. Kanske är den allra viktigast för transportbolagen och för förare som är nya i ett område och som inte har koll på var renarna finns. Vi håller nu på att knyta till oss entreprenörer som ska se till så att affärskonceptet fungerar och att vi får loss finansiella resurser för det fortsatta utvecklingsarbetet, berättar hon.

undefined
"Vi håller nu på att knyta till oss entreprenörer som ska se till så att affärskonceptet fungerar och att vi får loss finansiella resurser för det fortsatta utvecklingsarbetet", berättar Erika Unnes.

När det gäller utvecklingen är en av de viktigaste bitarna enligt henne just som Renfors Åkeri efterlyste att också få den att fungera i I-phones. Nu är förhoppningen att den ska kunna användas av alla bilister och fungera på samma sätt som GPS-anvisningar idag kan varna för vägarbeten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!