Boliden växlar upp 5G-satsningen i Kankberg

Nu ska 5G-nätet i Bolidens gruva i Kankberg uppgraderas så att det kan användas för att kunna testa fjärrstyrda och självkörande fordon och maskiner i skarp miljö.

Sedan länge arbetar Boliden med att digitalisera och automatisera sin gruvdrift – för att både öka produktiviteten och göra gruvorna säkrare.

Sedan länge arbetar Boliden med att digitalisera och automatisera sin gruvdrift – för att både öka produktiviteten och göra gruvorna säkrare.

Foto: Pressbild

Boliden2024-05-14 18:00

Nyheten i korthet

  • Boliden förstärker sin satsning på 5G genom att uppgradera nätet i sin gruva i Kankberg för att testa fjärrstyrda och självkörande fordon och maskiner. Uppgraderingen förväntas vara klar före midsommar.
  • Boliden, tillsammans med Telia och Ericsson, var först med att bygga ett 5G-nät under jord i Kankbergsgruvan. Men det var ett testnät och nu med tekniska framsteg, satsar Boliden mer på 5G och deltar i Telia och Ericssons innovationsprogram NorthStar.
  • Bolidens 5G-nät kommer att ha tillgång till nya tekniska funktioner som positionering, nätverksdelning och edge computing. Detta är viktigt för att exakt kunna lokalisera personal och maskiner i nödsituationer och för att övervaka fjärrstyrda och autonoma maskiner och fordon.

– Innan midsommar räknar vi med att ha tagit systemet i drift, berättar Stefan Castehav, fokusområdesansvarig för gruvautomation på Boliden.

Sedan länge arbetar Boliden med att digitalisera och automatisera sin gruvdrift – för att både öka produktiviteten och göra gruvorna säkrare. Redan nu används fjärrstyrda och autonoma fordon och borrande maskiner. 

undefined
"Idag använder vi wifi för att styra de fjärrstyrda fordonen och maskinerna men vi tror att 5G-kan vara en bättre lösning", säger Stefan Castehav.

– I Kankberg genomför vi tester, tillsammans med Volvo, med en fjärrstyrd hjullastare och en dumper. I Renström har vi fjärrstyrda lastmaskiner och truckar och i Garpenberg fjärrstyrda lastmaskiner och även flera borrmaskiner, säger Stefan Castehav.

En förutsättning för att detta ska fungera är en säker digital infrastruktur med pålitliga trådlösa nät – hundratals meter under jord.

– I dag använder vi wifi för att styra de fjärrstyrda fordonen och maskinerna men vi tror att 5G-kan vara en bättre lösning. 

Boliden, Telia och Ericsson var faktiskt först med att tillsammans bygga ett 5G-nät under jord. Och detta skedde just i Kankbergsgruvan.

– Men detta var bara ett testnät och nu har mycket hänt rent tekniskt sedan den installationen gjordes, berättar Stefan.

undefined
Ulf "Kanke" Brännström instruerar Stefan Romedahl, affärsområdeschef gruvor vid Boliden, hur han ska använda en fjärrstyrd skrotare vid ett test i Kankbergsgruvan.

Därför växlar nu Boliden upp sin satsning på 5G och går med i Telia och Ericssons innovationsprogram NorthStar. Rent tekniskt består innovationsnätet i NorthStar av ett nytt 5G core-nät, själva hjärnan i ett mobilnät, som är integrerat mot Telias befintliga, publika 5G-nät som nu snabbt rullas ut över landet och som redan täcker 90 procent av befolkningen.

– Fokus nu är att koppla upp fordon, utrustning och människor i gruvan mot 5G-nätet och förstå vilka kraven är på nätet för att kunna rulla ut det på bred front i skarp produktionsmiljö, säger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef, Telias företagsaffär i ett pressmeddelande.

Konkret innebär det fördjupade samarbetet att det privata 5G-nät som redan finns i den 750 meter djupa gruvan i Kankberg moderniseras och byggs ut och kopplas sedan ihop med det specialutvecklade innovationsnätet i NorthStar-programmet. Bolidens 5G-nät får därmed tillgång till helt nya tekniska förmågor som positionering, network slicing och edge computing.

– För oss handlar den här satsningen om att stresstesta 5G på riktigt och utforska helt nya funktioner i 5G-nätet – som att kunna prioritera datatrafik mellan olika fordon och maskiner i gruvan. Så att varje uppkopplad sak har precis den kapacitet, stabilitet och säkerhet som krävs, säger Stefan Castehav.

Ett annat syfte med satsningen är att utvärdera hur det är bygga och förvalta 5G-nät hundratals meter under jord.

undefined
"Fokus nu är att koppla upp fordon, utrustning och människor i gruvan mot 5G-nätet och förstå vilka kraven är på nätet för att kunna rulla ut det på bred front i skarp produktionsmiljö", säger Magnus Leonhardt.

Boliden kommer även inom ramen för NorthStar-samarbetet att titta på positionering via 5G-nätet för att ännu mer precist kunna lokalisera både personal och maskiner. 

– Detta är till exempel viktigt vid nödsituationer men även för att övervaka fjärrstyrda och autonoma maskiner och fordon, avslutar Stefan Castehav.

I dagsläget deltar en handfull utvalda företag och verksamheter i NorthStar-programmet, bland annat Magna, Luleå tekniska universitet och AstaZero, en fullskalig testmiljö för automatiserade transportsystem utanför Borås som drivs av forskningsinstitutet RISE.

Telia levererar sedan tidigare en helhetslösning av olika kommunikations- och IT-tjänster till Boliden – bland annat ett privat 5G-redo mobilnät i Aitik. 

5G

5G är ett namn som används som beteckning på den senaste stora fasen av mobila telekommunikationsstandarder bortom 4G. De första 5G-standarderna publicerades 2016 och de första kommersiella systemen startade 2019. Förklaringar till att 5G kan ge högre kapacitet än tidigare generationer är att systemet kan utnyttja ett mycket större omfång av högre och lägre frekvenser än vad 4G gör, inte bara radiovågor utan även mikrovågor samt många fler antennelement.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!