– Innan midsommar räknar vi med att ha tagit systemet i drift, berättar Stefan Castehav, fokusområdesansvarig för gruvautomation på Boliden.
Sedan länge arbetar Boliden med att digitalisera och automatisera sin gruvdrift – för att både öka produktiviteten och göra gruvorna säkrare. Redan nu används fjärrstyrda och autonoma fordon och borrande maskiner.
– I Kankberg genomför vi tester, tillsammans med Volvo, med en fjärrstyrd hjullastare och en dumper. I Renström har vi fjärrstyrda lastmaskiner och truckar och i Garpenberg fjärrstyrda lastmaskiner och även flera borrmaskiner, säger Stefan Castehav.
En förutsättning för att detta ska fungera är en säker digital infrastruktur med pålitliga trådlösa nät – hundratals meter under jord.
– I dag använder vi wifi för att styra de fjärrstyrda fordonen och maskinerna men vi tror att 5G-kan vara en bättre lösning.
Boliden, Telia och Ericsson var faktiskt först med att tillsammans bygga ett 5G-nät under jord. Och detta skedde just i Kankbergsgruvan.
– Men detta var bara ett testnät och nu har mycket hänt rent tekniskt sedan den installationen gjordes, berättar Stefan.
Därför växlar nu Boliden upp sin satsning på 5G och går med i Telia och Ericssons innovationsprogram NorthStar. Rent tekniskt består innovationsnätet i NorthStar av ett nytt 5G core-nät, själva hjärnan i ett mobilnät, som är integrerat mot Telias befintliga, publika 5G-nät som nu snabbt rullas ut över landet och som redan täcker 90 procent av befolkningen.
– Fokus nu är att koppla upp fordon, utrustning och människor i gruvan mot 5G-nätet och förstå vilka kraven är på nätet för att kunna rulla ut det på bred front i skarp produktionsmiljö, säger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef, Telias företagsaffär i ett pressmeddelande.
Konkret innebär det fördjupade samarbetet att det privata 5G-nät som redan finns i den 750 meter djupa gruvan i Kankberg moderniseras och byggs ut och kopplas sedan ihop med det specialutvecklade innovationsnätet i NorthStar-programmet. Bolidens 5G-nät får därmed tillgång till helt nya tekniska förmågor som positionering, network slicing och edge computing.
– För oss handlar den här satsningen om att stresstesta 5G på riktigt och utforska helt nya funktioner i 5G-nätet – som att kunna prioritera datatrafik mellan olika fordon och maskiner i gruvan. Så att varje uppkopplad sak har precis den kapacitet, stabilitet och säkerhet som krävs, säger Stefan Castehav.
Ett annat syfte med satsningen är att utvärdera hur det är bygga och förvalta 5G-nät hundratals meter under jord.
Boliden kommer även inom ramen för NorthStar-samarbetet att titta på positionering via 5G-nätet för att ännu mer precist kunna lokalisera både personal och maskiner.
– Detta är till exempel viktigt vid nödsituationer men även för att övervaka fjärrstyrda och autonoma maskiner och fordon, avslutar Stefan Castehav.
I dagsläget deltar en handfull utvalda företag och verksamheter i NorthStar-programmet, bland annat Magna, Luleå tekniska universitet och AstaZero, en fullskalig testmiljö för automatiserade transportsystem utanför Borås som drivs av forskningsinstitutet RISE.
Telia levererar sedan tidigare en helhetslösning av olika kommunikations- och IT-tjänster till Boliden – bland annat ett privat 5G-redo mobilnät i Aitik.