Vilt- och renolyckor är ett allvarligt problem för Bolidens malmtransporter mellan Kristineberg och Boliden. Förra året handlade det om ett tiotal påkörningar.
– Det varierar år från år och som mest har det varit ett 30-tal. Det här systemet kommer helt klar att bidra till att kraftigt minska påkörningarna vilket både är bra för oss och för renägarna, säger Patrik Burström, KMA-chef vid Renfors Åkeri i Boliden.
Systemet har hittills installerats i fem av Renfors Åkeris lastbilar för att testa funktionerna.
– Det har visat sig fungera jättebra och vi kommer att få ytterligare 15 enheter installerade innan hösten. Då står vi väl rustade inför hösten och vintern när det finns störst risk för påkörningar, berättar Patrik.
Dessutom ska systemet användas i de tre lastbilar som används för slig- och slaggtransporter mellan Boliden och Rönnskär. Här är Renfors Åkeri ny entreprenör från den 1 maj.
– Även om det finns viltstängsel efter den sträckan av väg 95 så kommer ibland både renar och älgar ut på vägen, konstaterar Anders Forsgren.
Mellan Kristineberg och Boliden åker ett flertal bilar varje timme vilket innebär att man nu kommer att bra koll på var det finns renar och vilt.
– Dessutom ska Malå sameby och Mausjaur sameby få tillgång till appen så att de också kan skicka varningar, berättar Anders.
Systemet bygger på GPS-punkter i en app och de mobiltelefoner som används är låsta och används enbart för detta ändamål.
– Förarna trycker på varningsknappen efter att de passerat en renhjord och sedan ligger varningen kvar i 30 minuter. Den aktiveras bara när en lastbil närmar sig platsen där varningen utfärdades. På så sätt slipper man en massa onödiga varningar som kan störa koncentrationen, säger Patrik Burström.
Renfors Åkeri har tidigare utfört malmtransporterna med laster på 72 ton och nyligen fick de tillstånd att utöka detta till 74 ton.
– Tyngden gör att det tar lång tid att bromsa fordonet men med det här varningssystemet kan förarna dra ned på farten i tid, berättar Patrik.
2011 utvecklades det aktuella systemet av mjukvarudesignern Ahti Lahtela och lanserades under namnet Porokello, som på svenska kan översättas till renskälla. I Finland är systemet öppet att använda för vem som helst. Efter det test som pågår i Boliden är det också målsättningen att systemet ska kunna nyttjas av allmänheten.
I Finland har det enbart använts för renvarningar.
– Men förarna på Renfors Åkeri ville även få med varningar för vilt, så det är första gången som detta finns med, avslutar Anders Forsgren.