I samband med årsstämman, som lockade många aktieägare, fick Norran en pratstund med Bolidens vd Mikael Staffas. Han konstaterar att fjolårets brand som ödelade elektrolysverket påverkat Bolidens resultat en hel del.
– På årsbasis handlar det om minus en miljard kronor, berättar han.
Boliden styrelse beslutade efter branden att bygga ett nytt elektrolysverk på Rönnskär. Men de diskuterade dessförinnan även alternativa lösningar.
– Andra alternativ var att helt lägga ner elektrolysverket på Rönnskär eller bygga ett mindre verk där. En annan lösning hade varit ett bygga ut vårt elektrolysverk i Björneborg. Men utredningar visade att den lösning, som vi till sist valde, var bäst för vår ekonomi, berättar Mikael Staffas.
Saneringen efter det nedbrunna elektrolysverket pågår för fullt.
– Vi har hittills sanerat cirka 20 procent av området. Om några veckor kommer vi att ta det första spadtaget på det nya elektrolysverket som byggs på en annan plats på Rönnskär.
Anledningen till flytten är att Boliden inte vill vänta på att saneringen blir klar innan spaden sätts i jorden.
– Det nya elektrolysverket kommer att vara mer automatiserat och ha en bättre logistiklösning. Dessutom blir det en bättre arbetsmiljö.
Under stämman passade Mikael Staffas på att berömma de beslut som togs i samband med branden.
– Att man gav upp möjligheten att rädda elektrolysverket och i stället inriktade sig på att rädda övriga byggnader var ett mycket klokt beslut, annars hade kanske hela smältverket brunnit ner, säger han.
När det gäller den nya lösningen i Boliden, där man ska kunna använda anrikningssand som återfyllning i gruvorna i Renström och Kankberg och i den nedlagda gruvan i Maurliden, konstaterar Mikael Staffas att detta var nödvändigt för att kunna förlänga produktionen i Bolidenområdet med minst tio år till.
– Vi bedömde helt enkelt att det inte skulle vara möjligt att kunna få ett miljötillstånd för att utöka det befintliga sandmagasinet i Hötjärn.
Mikael Staffas har arbetar i 13 år hos Boliden, de senaste sex åren som vd. Vad är han då mest stolt för hittills?
– Jag var drivande när det gäller köpet av gruvan i Kevitsa 2016 och beslutet som togs 2021 om att investera för sju miljarder kronor i zinkverket i Odda. Investeringen för fem miljarder kronor i dammanläggningarna i Aitik, som ger en långsiktig lösning på verksamheten där, tror jag också mycket på, säger Mikael.
Under sitt anförande på årsstämman återkom han också till Bolidens långsiktiga inriktning och lyfte även satsningar på säkerhet och arbetsmiljö.
– Vi har inte haft en dödsolycka inom Boliden på 15 år vilket är helt unikt i gruvbranschen.
Han avslöjade under sitt tal på stämman att Europas största zinkgruva i Tara på Irland som lagts i malpåse nu kan vara på väg att öppnas igen.
– Vi har nått en principöverenskommelse med facken som nu ska gå igenom deras interna processer. Så vi känner en viss optimism, berättar Mikael Staffas.
Under frågestunden kom frågan om möjligheten att kunna öppna en ny gruva i Laver upp. Här konstaterade Mikael Staffas att det krävs en svensk lagändring kring Natura 2000-tillstånd för att detta ska kunna ske. En ny lagstiftning i EU har redan antagits som sätter blåslampan på medlemsstaterna att öka brytningen av strategiska metaller och råvaror för den gröna omställningen. Den svenska regeringen har i en proposition föreslagit att ett Natura 2000-tillstånd inte ska vara en förutsättning för att en bearbetningskoncession ska kunna beviljas. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli i år.
Årsstämman beslutade om en utdelning till aktieägarna med 7,50 kronor per aktie. Vidare beslutades att styrelsearvoden ska utgå med 2 025 000 kronor till ordföranden och med 675 000 kronor till ledamot som inte är anställd i bolaget. Detta är en höjning från 1 965 000 respektive 655 000 kronor. Dessutom fattades beslut om införandet av ett långsiktigt aktiesparprogram riktat till vd, koncernledning, affärsenhetschefer och vissa andra nyckelpersoner i Boliden-koncernen.
En ny styrelseledamot invaldes. Det är Derek White som har över 30 års erfarenhet från gruvbranschen. Han är för närvarande vd för det kanadensiska gruvbolaget Ascot Resources.