Tillsammans med andra som är engagerade i ortens Framtidsgrupp kläckte hon idén: Att starta läxläsning efter skoldagens slut för elever i årskurs tre till sex på Bolidenskolan.
I samråd med Skellefteå kommuns socialnämnd och för- och grundskolenämnden samt rektor och lärare på skolan har man därför startat projektet med läxläsning.
– Skolans rektor och lärare och även föräldrar är väldigt positiva, säger Maud Ragnestam.
Planen är att läxläsningen ska ske gång i veckan och, i första hand, pågå i tio veckor. I konceptet ingår också mellanmål och pyssel, som ABF står bakom.
Önskemål om stöttning
För att lösa studiebiten har Framtidsgruppen också kopplat in sex pensionerade lärare, som ställer upp för eleverna. Bakgrunden är att det kom önskemål om stöttning från skolan och även från föräldrar kring elevernas studier.
Norrans besök sker vid premiären och lokalen där läxläsningen sker är Mötesplatsen i Folkets hus. Sjutton barn i olika årskurser dyker upp. Först serveras mellanmål, sedan är det dags för lärarna att presentera sig, dela in eleverna i grupper och skrida till verket:
– Det är trevligt att kunna hjälpa till, säger Karin Nygren, en av lärarna som deltar och hennes kollega Kerstin Carlsson tillägger:
– Det här är nog en bra möjlighet att lösa studiefrågan.
Alla barn i låg- och mellanstadiet på skolan har möjlighet att delta, förutsatt att det finns behov av extra studier. För bästa möjliga studiero delas eleverna upp årskursvis och tar plats i varsitt grupprum.
Elly Wahlberg tar hand om elever i femman och den här gången är det svenska som gäller.
– Det känns spännande att hjälpa till efter sju år som pensionär, säger Elly Wahlberg.
Nöjda elever
Hon går runt och hjälper eleverna med uppgifterna.
– Det är bra att få lära sig mer, men jag glömde läxan i dag, så jag gör multiplikationstabellen istället, säger Nakme Rezai och ler.
Fathia Farah Houssein jobbar med svenska i sin skolbok.
– Det är bra att få hjälp med läxan, säger hon också.
– Pengarna som vi har fått av kommunen går oavkortat till omkostnader inom det här projektet, säger Maud Ragnestam.
Det råder helt okej studiero i de olika rummen där eleverna gör sina läxor.
– Det är roligt att undervisa och att se resultatet, säger läraren Solveig Walter.
I det stora allrummet sitter Bayan Antar och läser en svensk bok. Det flyter på bra, vissa ord får hon kämpa lite med, men det går framåt.
– Det här är jättebra för mig, skolan är bäst och jag vill bli tandläkare, säger hon.