Historia och nutid möttes under Lotsens dag

200-årsjubileet för lotsverksamheten på Bjuröklubb bjöd på en vandring i lotsarnas fotspår och i gästhamnen låg den över 100 år gamla lotsbåten Brus. Även Sjöfartsverket var på plats.
”Det är jättekul att nutid och historia möts på samma plats” säger Emma Cedergren, projektledare för Arena Bjuröklubb.

Noak Larsson och Andreas Lundberg har tillsammans renoverat upp lotsbåten Brus, en av Sveriges äldsta bevarade lotsbåtar. Förr i tiden var lotsbåtarna vitmålade, med en röd rand.

Noak Larsson och Andreas Lundberg har tillsammans renoverat upp lotsbåten Brus, en av Sveriges äldsta bevarade lotsbåtar. Förr i tiden var lotsbåtarna vitmålade, med en röd rand.

Foto: Lovisa Gustavsson

Bjuröklubb2021-08-05 20:00

1821 upprättades en lotsstation på Bjuröklubb och onsdagen den 4 augusti 2021 firades Lotsens dag för att uppmärksamma verksamhetens historia. 

– Redan innan 1821 lotsade bönder och fiskare fartyg som passerade trakten, säger guiden Noak Larsson.

Fram till 1930-talet saknades väg till Bjuröklubb och all trafik gick på havet. Lotsarna var högt utbildade tjänstemän som kände farlederna väl. Med hjälp av båtsmän transporterades de ut till fartygen för att navigera längs de knepiga farlederna.

Under onsdagen samlades över 50 personer utanför kapellet från 1864 för en historisk vandring i lotsarnas fotspår. 

Bjuröklubbsfödde Noak Larsson bjöd på anekdoter om livet i lotssamhället och en hel del skrönor om mästerlotsarna som stationerats på Bjuröklubb. 

undefined
Guiden Noak Larsson visar den första lotshamnen i Bjuröklubb. 1947 flyttades lotshamnen till den nuvarande gästhamnen.

Under 1800-talet fanns ungefär 64 fiskelag med upp till 300 personer som bodde på Bjuröklubb under sommarmånaderna. Under sekelskiftet och framåt var platsen ett levande samhälle med skola, gårdar och kiosk.

Vandringen avslutades vid gästhamnen, där den drygt hundra år gamla lotsbåten Brus låg förtöjd. Brus är en av Sveriges äldsta bevarade lotsbåtar och förra året köpte Noak Larsson och Andreas Lundberg lotsbåten. Deras mål var att restaurera och sjösätta den lagom till 200-årsjubileet. Dagen till ära flockades besökarna kring båten.

undefined
Noak Larsson och Andreas Lundberg har tillsammans renoverat upp lotsbåten Brus, en av Sveriges äldsta bevarade lotsbåtar. Förr i tiden var lotsbåtarna vitmålade, med en röd rand.

– Det känns jätteroligt och arbetet har gått bra, säger Andreas Lundberg.

– Jag är nästan besatt av att renovera grejer. Vi har haft ganska kul, säger Noak Larsson.

Mästerlotsen Seth Lundmark köpte båten på 1910-talet och Brus var den första motordrivna lotsbåten på Bjuröklubb. Brus hann vara med om mycket innan den byttes ut på 1930-talet. Lotsstationen tilldelades då nya båtar av Kungliga Lotsverket.

– Under första världskriget var Bjuröklubb den lotsstation som hade flest lotsningar i landet under den isfria säsongen. Vid samma tidpunkt blev Seth Lundmark kidnappad av ryssarna under en lotsning. Han släpptes inom en vecka men berättade aldrig vad som hänt, men han lär ha varit på alla förstasidor i hela Sverige, säger Noak Larsson.

Även Sjöfartsverket var på plats med en modern lotsbåt, båtsmän och lotsar.

undefined
Gertrud, Sara och Knut Petterson har precis tittat in i Sjöfartsverkets lotsbåt. ”Det var coolt med alla knappar och att man styrde den med en joystick” säger Knut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!