Stora råttproblem i Bergsbyn för Skebo

Sedan i våras har hyresgäster i Skebos lägenheter i Bergsbyn haft problem med råttor. Boende vill inte sitta på sina uteplatser, vågar inte ha barn ute i barnvagn och väcks på nätterna av att det kryper i väggarna. Snart har fyra månader gått sedan Skebo fick in de första felanmälningarna om problemen – trots det blir det bara värre.

Mia Löfroth har inte kunnat använda sin uteplats på hela sommaren, grillen och utemöblerna har fått stå i garaget.

Mia Löfroth har inte kunnat använda sin uteplats på hela sommaren, grillen och utemöblerna har fått stå i garaget.

Foto: Melker Westerberg

Bergsbyn2021-09-03 06:15

Mia Löfroths hundar hälsar en välkommen i lägenheten i Bergsbyn. De hoppar, skäller och gläfsar – precis som hundar gör när det knackar på dörren. 

– Nu får ni lugna ner er, säger Mia Löfroth till hundarna. Vänligt, men bestämt.

I slutet av juli skrev Norran om Skebo som haft problem med gnagare i flera av sina hyreshus. Skebo uppgav då att problemen är störst i Bergsbyn och att de uppstod i våras.

När Norran tar kontakt med boende i området säger de att problemen med råttor har varit, och fortfarande är, omfattande. Mia Löfroths hundar är ständigt på sin vakt, särskilt Elmo är aktiv när det kommer till att skälla mot potentiella inkräktare. De senaste månaderna har han fått träna extra mycket på att vakta bostaden.

– Han sitter och skäller mot väggen när det kryper. Jag kan vakna mitt i natten av att det kryper i väggarna, eller av Elmo som skäller mot ljuden, säger Mia.

Hon och hennes man började märka råttorna i våras. 

– Det började någon gång under senvåren. Vi märkte att det skrapade i väggen mellan förrådet och sovrummet, säger Mia. 

Hon säger att hon direkt förstod vad det handlade om.

– Jag såg råttspår i snön, inte musspår. Är man uppvuxen på landet ser man skillnad. 

Efter att en morgon ha sett fem råttor ute på altanen gjorde hon den 18 juni en felanmälan via webben.

– Då kom Nomor och satte ut råttfällor.

Nomor är saneringsfirman som Skebo har avtal med. När Skebo får in en felanmälan från en hyresgäst om skadedjursproblem gör de i sin tur en anmälan till Nomor.

Johan Peterson, skadedjursexpert och medieansvarig på Nomor, bekräftar att företaget känt till att det funnits problem med råttor sedan i våras.

– 5 och 6 maj fick vi in de första anmälningarna, sedan var vi där den 10 maj och satte ut fällor. Totalt har vi ärenden på tio adresser, några anmälningar kom in i maj och några i juni, säger han.

undefined
Mia Löfroth har inte kunnat använda sin uteplats på hela sommaren, grillen och utemöblerna har fått stå i garaget.

Mia Löfroth och hennes man är alltså långt ifrån ensamma om att ha problem. Elin Renström bor i området tillsammans med sin sambo och snart åtta månader gamla son. I juni flyttade paret till sin nuvarande bostad, tidigare bodde de på samma gata men på en annan adress. På den gamla adressen hade de stora problem med råttor och de var ett av de första hushållen som felanmälde till Skebo.

– Det lät i väggarna, i samma veva hade grannen upptäckt det också. Då kom Nomor och satte ut fällor.

På den nya adressen har hon inte upplevt lika stora problem, men råttorna gör sig fortfarande påminda. Bland annat vill hon inte ha sin son ute i barnvagnen.

– Jag vill inte att de ska klättra in i vagnen, säger Elin.

Lisa Andersson bor också i området tillsammans med sambo och barn. Hon säger att de uppmärksammade Skebo om råttproblemen redan i början av maj efter att ha sett råttor ett flertal gånger utomhus.

– Då trodde Skebo att det handlade om någon enstaka övervintrare och att det inte skulle bli några problem, säger Lisa.

 Men efter ett tag började det låta i väggarna även hos dem.

– Först fattade vi inte vad det var, sedan förstod vi att det var råttorna som sprang i väggen.

I början av juni hade de påtalat problemen tre gånger till Skebo, men ingenting hände. Då gjorde de en felanmälan via webben istället.

– Då fick vi veta att de skulle skicka ut en lapp med information till de boende.

Två veckor dröjde innan lappen skickades ut. På den stod det bland annat att boende inte skulle ha vegetation nära fasaden eller ha bilen ståendes på gräsmattan. Skebo klippte också ner buskar och häckar i anslutning till husen.

undefined
Nomor har totalt placerat ut ett 20-tal fällor i området, både inomhus och utomhus, men knappt lyckats fånga en enda råtta.

Samtliga som Norran pratat med i området är kritiska till hur Skebo skött situationen. Snart har fyra månader gått sedan de första felanmälningarna kom in till Skebo. Trots det har inte problemen lösts, de boende vittnar snarare om att det blivit värre.

– Vi har inte kunnat sitta ute på hela sommaren, råttorna springer in och ut under altanen och har dragit ut massa sand på plankorna. Utemöblerna har fått stå i garaget, det är inte roligt alls, säger Mia Löfroth.

– I juni lät det bara i en vägg i vardagsrummet, nu låter det i alla fyra, säger Lisa Andersson.

– Jag är orolig för att råttorna ska komma in i huset när det blir vinter, säger Elin Renström.

Johan Peterson på Nomor kan inte svara på om de kommer hinna få bukt med problemet innan vintern.

– Jag förstår att du skulle vilja ha ett datum till när problemet är löst, men det kan jag inte ge dig. Att lösa problem med råttor går inte över en natt. Tillsammans med Skebo jobbar vi för fullt med att lösa problemen, säger han.

Totalt har Nomor satt ut ett 20-tal fällor i området, men de har knappt lyckats fånga en enda råtta.

– Det troliga är att det finns föda någon annanstans som är enklare för råttorna att få tag på, då vill de inte gå i fällorna. Vi måste lista ut var råttorna hittar mat och hur de tar sig in i väggarna.

Borde ni satt in kraftigare åtgärder tidigare?

– Hade vi redan i maj vetat att det var en sådan stor omfattning hade vi kanske kunnat göra det, nu visste vi inte det då.

När Lisa Anderssons sambo får höra talas om den kommentaren säger han:

– Det känns inte som de lagt ner så mycket tid på att ta reda på det heller...

undefined
Råttorna har dragit fram massa sand på Mia Löfroths uteplats.

Kent Ek är drift- och servicechef på Skebo. Han säger att ”saneringen i Bergsbyn fortgår” och att det kommer sättas in ännu mer åtgärder framöver. Under veckan har bland annat vissa altaner brutits upp för att man enklare ska kunna se var råttorna tar sig in i husen, så att håligheter sedan kan tätas ordentligt.

– Nomor har varit inkopplat från första början, vi har inte negligerat problemet. När vi fick in felanmälningar tog vi kontakt med Nomor direkt, säger Kent Ek.

Har ni gjort tillräckligt?

– Det går säkert alltid göra mer, men vi har gjort så gott vi kunnat.

Tycker du Nomor gjort tillräckligt?

– Om man säger så här: Nomor är vår samarbetspartner. Hade det varit någon annan kanske det hade blivit ett annat resultat, man hade varit ännu nöjdare om det hade varit klart nu. Jag är ingen expert på skadedjur men jag vet att råttor inte är någon quick fix.

Har de boende rätt till hyresreducering för sina besvär?

– Det är inte omöjligt att det kan bli någon typ av hyresreducering, det avgörs i efterhand när man kan fastställa hur stora problemen varit. Jag kan inte ge någon eventuell siffra nu.

Skadedjursproblem

Vid problem med skadedjur i en hyresrätt är det hyresvärdens skyldighet att få bort skadedjuren. 

En hyresgäst kan ha rätt till hyresreducering om lägenheten har någon brist. Storleken på hyresreduceringen varierar beroende på hur stor del av lägenheten som berörs, vilka delar (till exempel kök, badrum eller sovrum) av lägenheten som är berörda och hur bristen påverkar användningen av lägenheten.

Källa: Hyresgästföreningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!