Som Norran tidigare berättat har Bastuträsk samhällsråd under året jobbat med att ta fram en identitet för orten. Arbetet har bestått av flera delar, bland annat en enkät och en fototävling.
Nu har tävlingens bästa bidrag resulterat i en kalender som finns till försäljning. Där har lokala evenemang för 2019 skrivits in, dessutom går bilderna att använda som vykort.
Arbetet har även lett fram till en ny slogan och symbol: ”Bastuträsk – För den goda smaken” och en bild på ett modernt tåg.
– Det är faktiskt en gammal slogan från 90-talet som vi har tagit tillbaka, berättar samhällsrådets ordförande Lars Israelsson.
Inför nästa år tänker han och de andra engagerade bastuträskborna lägga mycket krut på att genomföra de förbättringar som efterlystes i enkätsvaren.
Det handlar om 41 punkter, bland annat att få ordning på gatuskyltar, snygga till samhället och försöka behålla SFI:n. Mycket av arbetet har redan fördelats, vem som ska tala med vem och vem som ska skicka skrivelser.
– Jag tror att samhällsrådet kan bli en stark faktor som tar tillvara Bastuträsks intresse, säger Lars Israelsson.