ResesÀllskapet vÀntade i SkellefteÄ pÄ anslutningsbussen till BastutrÀsk, en buss som inte dök upp.
â Den skulle komma 18.20, men nĂ€r vi ringer och frĂ„gar fĂ„r vi beskedet att det skulle komma en annan buss 19.00. Ifall den inte kommit dĂ„ skulle vi ringa tillbaka igen, sĂ€ger Jonathan MorĂ©n och poĂ€ngterar att den bussen Ă€ndĂ„ inte skulle varit framme i tid för att de skulle hinna med tĂ„get.
Efter ytterligare ett samtal med LĂ€nstrafiken fĂ„r de beskedet att de ska fĂ„ Ă„ka taxi till BastutrĂ€sk. Men nĂ€r taxibilen anlĂ€nde insĂ„g de snabbt att det inte kommer att rĂ€cka â varken tidsmĂ€ssigt eller utrymmesmĂ€ssigt.
â Den taxi som kommer har bara plats för sju personer, men vi var ju 20 stycken.
DÄ SJ, som ansvarar för tÄgresan, inte var ansvariga för bussen fÄr resenÀrerna beskedet att tÄget inte kommer hÄllas.
HÀlften ur resesÀllskapet bestÀmmer sig för att dela pÄ tvÄ taxibilar pÄ egen bekostnad, för att pÄ sÄ sÀtt Äka till UmeÄ i hopp om att kunna kliva pÄ tÄget dÀr. VÀl framme har tÄget precis passerat.
â DĂ„ ringer vi lĂ€nstrafiken igen och dĂ„ fĂ„r vi tvĂ„ alternativ; antingen att avbryta vĂ„r resa och Ă„ka tillbaka till SkellefteĂ„ och sedan fĂ„ pengarna tillbaka, eller vĂ€nta pĂ„ nĂ€sta nattĂ„g, men dĂ€r fanns inte nĂ„gon garanti att vi skulle fĂ„ plats, förklarar Jonathan.
Majoriteten, bland annat en barnfamillj, valde dÄ att betala ytterligare en taxiresa ur egen ficka för att Äka till Sundsvall för att genskjuta tÄget. NÄgot de lyckades med och till slut kunde de pÄbörja sin tÄgresa söderut.
â Jag tycker det Ă€r fruktansvĂ€rt klantigt av bussbolaget och skulle vilja ha en förklaring och Ă€ven ersĂ€ttning för mina utlĂ€gg pĂ„ taxiresorna, sĂ€ger Jonathan.
Harriet Söder, vd pÄ lÀnstrafiken, berÀttar att den uteblivna anslutningsbussen berodde pÄ ett schemamÀssigt misstag hos SkellefteÄ buss, som kör strÀckan pÄ uppdrag Ät lÀnstrafiken.
â Detta Ă€r en jĂ€ttetrĂ„kig situation och nĂ„got som vi verkligen inte vill ska hĂ€nda, men tyvĂ€rr sĂ„ hĂ€nder det vid enstaka tillfĂ€llen, sĂ€ger hon.
Söder uppmanar samtliga drabbade resenÀrer att fylla i ett ersÀttningsansprÄk.
â Jag vĂ„gar inte svara pĂ„ rak arm hur de kan ersĂ€ttas för en tĂ„gbiljett som de inte kunnat utnyttja eller en ytterligare kostnad för resan. Men fyller de i en blankett sĂ„ har vi möjlighet att titta pĂ„ Ă€rendet.