Godsterminalen i Bastuträsk fortsätter att växa. Under juni månad har ett av lastspåren förlängts så att det numera klarar att ta emot tåg som är 660 meter långa.
En efterlängtad och nödvändig satsning då utvecklingen går mot allt längre godståg, menar Per Rud-Petersen. Han ser flera fördelar med investeringen.
Utveckling
– Det här betyder förhoppningsvis att vi blir mer kostnadseffektiva. Sedan kanske vi får in fler tågoperatörer och fler olika sorters godsslag, säger Per Rud-Petersen, som helst hade sett att investeringen hade genomförts tidigare:
– Men så är det, allt tar sin tid.
Det här betyder förhoppningsvis att vi blir mer kostnadseffektiva. Sedan kanske vi får in fler tågoperatörer och fler olika sorters godsslag.
Han säger att det är viktigt att de som gärna vill transportera sitt gods på järnväg känner att de litar på och tror på tåget. Dessutom pekar han på tågets fördelar, till exempel möjligheterna att lasta tungt och behovet av att minska koldioxidutsläppen.
Större ytor
Vad krävs det då för ytterligare satsningar för att fortsätta utveckla Bastuträskterminalen? Ja, enligt Per Rud-Petersen behövs det ännu större ytor för att hantera fler godsslag.
Målet är att hantera mer än bara rundvirke, det skulle utveckla verksamheten och minska kostnaderna, konstaterar han.
Godsterminalen i Bastuträsk invigdes hösten 2012 och har sedan dess byggts ut i omgångar. Bland annat har det blivit fler och längre lastspår och större asfalterade lastytor.
Anläggningen ägs av Norsjö kommun och hyrs av det privata bolaget Terminalen i Bastuträsk AB.