När stambanan kom till Bastuträsk 1894 fick bonden Jonas Holmlund från Valliden en idé. Han visste att rallarna hade svårt att få tag på kött så han köpte en tjur för 50 kronor och ledde den till Bastuträsk där den slaktades och köttet såldes.
Detta fungerade bra och året därpå ansökte han hos länsstyrelsen om att få ”idka handel med produkter från nötkreatur och svin”.
En kompanjon anslöt sig och tillsammans bildade de företaget Holmlund & Lundkvist. De byggde ett slakteri och en produktionslokal och senare butik och hyreshus för de anställda. När Lundkvist lämnade företaget på 1920-talet blev charkuteriet ett renodlat familjeföretag.
Holmlunds korv var den största produkten och i slutet av 1950-talet arbetade cirka 50 personer i företaget. Familjen Holmlund drev fabriken fram till 1979 då företaget såldes. Sedan följde ett antal olika ägarkonstellationer och 1995 gick företaget i konkurs.
2009 återvände korven till Bastuträsk. Då bildades företaget Topp Chark, som senare namnändrades till Bastuträsk Charkuteri. Bakom nysatsningen stod ett antal personer med anknytning till Bastuträsk, med Mattias Berg i spetsen, som ville föra den stolta traditionen vidare.
Det senaste året har varit tufft för Bastuträsk Charkuteri eftersom dotterbolaget Burträskbygdens Kött, som drev ett slakteri i Åbyn, gick i konkurs i december 2018.
– Men vi har repat oss från detta och gått in med full kraft i utveckling av nya produkter, berättar vice vd Johan Bellgran.
En sådan nyhet är delikatesskinkan som levereras utan svål.
– Den blev en riktig succé. Vi producerade 600 sådana inför julen och de sålde slut direkt. Det är en produkt som vi ska jobba vidare med.
Julen är förstås en hektisk tid för företaget som idag har 15 anställda. Bastuträsk Charkuteri har en mängd produkter som konsumenterna vill ha på sitt julbord.
– Det handlar då om allt från julkorv till tomtegröten. Det har varit full fart på leveranserna de senaste veckorna.
I januari lanseras en helt ny produkt som både ICA och Coop kommer att ha i sitt sortiment. Det handlar då om ”Björnspjut”.
– När vi städade bort några gamla dokumentskåp gjorde vi ett kanonfynd. Det var en receptbok och i den fanns Björnspjutet med.
Bastuträsk Charkuteris produkter har under de senaste åren nått långt utanför den regionala marknaden.
– Till exempel har SAS haft vår lammbog på menyn på sina flyglinjer.
Vid alpina-VM i Åre, som genomfördes i år, användes 15 av företagets produkter och på Grand Hotel i Stockholms julbord, som i år presenteras av stjärnkocken Melker Andersson, finns prinskorven från Bastuträsk Charkuteri med.
– Han är mycket förtjust i den.
Johan Bellgran tycker att det är lite märkligt att ingen av Bastuträsk Charkuteris produkter funnits med på Västerbottensdagarna under de 30 år som de arrangerats på Grand Hotel.
– Vi får hoppas att det i framtiden blir en ändring på det för meningen är väl att detta arrangemang ska lyfta fram mat från Västerbotten.
Johan Bellgran tror att 2020 blir det roligaste året någonsin för Bastuträsk Charkuteri.
– Vi kommer att lansera flera nya produkter. Fördelen med att vara en liten aktör är att vi inte har några problem att göra små nischade serier. Vi kan helst enkelt göra vad som helst och det ska vi utnyttja. Bland annat ska vi testa helt nya råvaror, avslutar Johan Bellgran.